Sökning: "Ämnesövergripande undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 224 uppsatser innehållade orden Ämnesövergripande undervisning.

  1. 16. Hållbar undervisning för hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undervisning för hållbar utveckling i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kristina Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; NO-undervisning; handlingskompetens; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärare i årskurserna 1–3 arbetar med hållbar utveckling i undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena. Kvalitativa intervjuer har genomförts där sex verksamma NO-lärare undervisande i årkurserna 1–3 deltog. LÄS MER

  2. 17. Undervisning rörande hållbar utveckling i åk 1–3 inom geografiämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Klara Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Sustainable development; Education for sustainable development; Geography; Primary school; Interdisciplinary teaching; Environmental education traditions.; Hållbar utveckling; Undervisning rörande hållbar utveckling; Geografi; Lågstadiet; Ämnesövergripande undervisning; Miljöundervisningstraditioner.;

    Sammanfattning : Teaching about sustainable development should permeate all subjects in school. The curriculum for geography states that students must develop the ability to take a stand on “the global challenges of our time and the future based on ecological, social and economic perspectives on sustainable development” (Skolverket, 2022b, p. 1). LÄS MER

  3. 18. "Nu programmerar vi" : Hur tekniklärare i årskurs 4-6 beskriver användningen av programmering i sin teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Carl-Mikael Strand; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; teknik; programmering; datalogiskt tänkande; tekniska lösningar; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Från och med 2018 finns programmering inskrivet i den svenska läroplanen. Införandet av programmering har dock visat sig vara problematiskt då det medfört både ett behov av kompetensutveckling och svårigheter med att tolka vad programmering ska användas till. LÄS MER

  4. 19. Ämnesövergripande undervisning : Inom gymnasieskolans teknikprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johnny Roxenfalk; [2022]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning; teknikprogrammet; gymnasiet; helhetssyn;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans Teknikprogram är en utbildning med syfte att ge eleverna breda kunskaper inom teknikområdet, där det är av stor betydelse att ha förståelse för olika kunskapsämnen och hur de samspelar med varandra. Ämnesövergripande undervisning kan då vara ett verkningsfullt arbetssätt och bidra till att ge eleverna en bättre helhetssyn och förståelse för hur de kan använda sin kunskap i ett vidare sammanhang. LÄS MER

  5. 20. Kreativum : En fallstudie av bildsalen på Färjestadens högstadium

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Fogelström; [2022]
    Nyckelord :bildsal; lärmiljö; bildundervisning; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att undersöka vilka tankar och idéer som ligger till grund förutformandet av en nybyggd bildsal samt hur den fungerar i praktiken. Syftet är vidareatt ge en sammanställning och en utvärdering av den nya bildsalen som förhoppningsviskan bidra med kunskap och erfarenheter inför framtida skolbyggen och renoveringar. LÄS MER