Sökning: "Österberg Gunilla"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Österberg Gunilla.

  1. 1. Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Martina Nilsson; Gunilla Österberg; [2015-11-28]
    Nyckelord :Matematik; grundsärskola; specialpedagogik; erfarenhet; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. Teori: Studiens utgångspunkt är en livsvärldsfenomenologisk ansats, då det var lärarnas upplevelser som var det intressanta att ta del av. LÄS MER

  2. 2. Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Starefors; Gunilla Österberg; [2011-09-23]
    Nyckelord :dyslexi; specialpedagogik; erfarenhet; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill med denna studie öka kunskapen och utveckla en djupare förståelse för människors erfarenheter och upplevelser av att vara i specifika läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 3. "Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteam

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karin Starefors; Gunilla Österberg; [2009-10-01]
    Nyckelord :elevhälsoteam; specialpedagogik; normalitet; förhandling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra frågeställningar för att besvara syftet: Finns enligt elevhälsoteamen skilda uppfattningar mellan elevhälsoteam och föräldrar i fråga om elevers skolsvårigheter? Om så är fallet - vari består dessa skilda uppfattningar? Hur formulerar sig elevhälsan kring elever i behov av särskilt stöd utifrån individ och miljö? Vem eller vad påverkar hur man arbetar vidare med elevens upplevda skolsvårigheter? Metod: Metoden som användes var en kvalitativ intervjustudie med fyra elevhälsoteam. LÄS MER