Sökning: "äldre skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden äldre skönlitteratur.

  1. 1. Skönlitteraturens roll i grundskolans tidiga år : En studie om lärares val av skönlitterära texter i årskurs F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Larsson; Sofie Göransson; [2023]
    Nyckelord :literature; the teaching of literature; skönlitteratur; grundskolan; lärares val av litteratur;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i F-3 väljer skönlitterära texter till sin undervisning och vilka kriterier och faktorer som påverkar deras val. Studien baseras på ett webbaserat frågeformulär som skickades ut via sociala medier till olika lärare som undervisar i årskurserna F-3. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER

  3. 3. "Hon skyddar hela mänsklighetens arvedel mot utplåning och förstörelse" : En diskursanalys om skönlitterära framställningar av framtidens bibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Oliver Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Framtiden; bibliotek; skönlitteratur science fiction.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta ut särskilda diskurser om framtidens bibliotek i två science fiction-romaner, En bättre värld av Anthony Doerr och Våra förlorade hjärtan av Celeste Ng och urskilja vad de kan säga om samtidens förväntningar på och oro kring dagens bibliotek.  Den valda metoden för studien är diskursanalys, och särskilt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. LÄS MER

  4. 4. Svensklärares syn på högläsning i årskurs 7–9 : Svensklärares argument till att använda eller att inte använda högläsning som ett didaktiskt verktyg påhögstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; högstadiet; läsa högt; svensklärare; undervisning; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en bild av svensklärares syn på högläsning som ett didaktiskt verktyg för äldre elever. Genom en kvantitativ enkätundersökning med stort kvalitativt fokus gav 100 svensklärare sin syn på högläsning av skönlitteratur som en metod i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. ”Man blir ju liksom allmänt smartare” : Upplevelser och förväntningar mellan elever, vårdnadshavare och skola kring 15-åringars läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Jonasson; [2022]
    Nyckelord :parent as teacher; adolescent reader; parent support; skönlitteratur; läsintresse; läsmotivation; fritidsläsning; läsning i skolan; läsande förebilder; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks upplevelser och förväntningar mellan skola och hem gällande 15-åringars skönlitterära läsning. Med en sociokulturell ansats och utvecklingspsykologiska perspektiv studeras hur en grupp elever, lärare och vårdnadshavare upplever 15-åringars skönlitterära läsning, samt vilka förväntningar de uttrycker gentemot varandra i relation till den skönlitterära läsningen. LÄS MER