Sökning: "ämnesintegrerat ämnesövergripande arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ämnesintegrerat ämnesövergripande arbetssätt.

  1. 1. Lära att läsa – och läsa för att lära : Hur svensklärares undervisning av lässtrategier synliggörs och beskrivs i syfte att främja läsförståelse av naturorienterad sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nilsson; Emelie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; svenskdidaktik; sakprosa; ämneslitteracitet; ämnesövergripande arbetssätt; ämnesintegrerat arbetssätt; naturorienterande läromedelstexter; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie haft som syfte att undersöka och förklara om och i så fall hur mellanstadielärare, med behörighet i svenska och naturorienterande ämnen, undervisar om sakprosatexter inom ämnet svenska som förberedelse för läsning i naturorienterande ämnena. Baserat på vår yrkeserfarenhet är bakgrunden till denna studie att elever verkar sakna lässtrategier för att tillägna sig de begreppstäta och abstrakta texterna i dessa ämnen. LÄS MER

  2. 2. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Edin; Linnéa Linde; [2020]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande; interdiscpilinary; teachers views; teachers’ beliefs; interdisciplinary school; interdisciplinary teachers’ opinions;

    Sammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur lärare ser på ämnesövergripande arbetssätt kopplat till elevers motivation i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Sernelin Hoberg; Mia Norr; [2018]
    Nyckelord :Motivation; Studiemotivation; Tematiskt arbetssätt; Ämnesintegrerat; Ämnesövergripande; Ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : AbstractDet här arbetet syftar till att undersöka sambandet mellan ett ämnesövergripande arbetssätt i grundskolan med inriktning 4–6 och elevers studiemotivation. Fokus kommer främst ligga på hur lärare ser på att arbeta ämnesövergripande jämfört med ämnesindelat inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  4. 4. Teknik som ämnesintegrerat ämne i grundskolan årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Krister Lindgren; [2017]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; ämnesöverskridande; ämnesövergripande; teknikämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ge en bild av vad olika ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9 anser om att påbörja ett ämnesintegrerat arbete med teknikämnet. Skolan där undersökningen utspelar sig arbetar i mycket liten omfattning ämnesintegrerat men uttrycker en vilja både från lärare och ledning att göra så mer. LÄS MER

  5. 5. Ämnesintegrerad hem- och konsumentkunskap : Ramfaktorernas påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Lena Lindholm Persson; Signe Padgett; [2013]
    Nyckelord :didaktik; hem- och konsumentkunskap; intervju; ämnesintegrering; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar undervisningen i grundskolans hem- och konsumentkunskap, med fokus på ämnesintegrering.  Frågeställningarna som vi önskar svara på i denna studie är följande: 1) I vilken utsträckning anser lärarna att de arbetar ämnesintegrerat? 2) Vilka faktorer anser lärarna påverkar ämnesintegrering i undervisningen? 3) Hur anser lärarna att de påverkas av ramfaktorerna på de kommunala respektive privata skolorna i förhållande till ett ämnesövergripande arbetssätt? Vi undersökte detta genom kvalitativa intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare som arbetade vid kommunala respektive privata grundskolor. LÄS MER