Sökning: "ämnesundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade ordet ämnesundervisning.

  1. 1. Att arbeta på fritidshemmet med en dubbel yrkesroll : En kvalitativ studie om upplevelser av en dubbel yrkesroll och dess utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ludvig Norrlander Forsberg; Joakim Nyström; [2023]
    Nyckelord :school-age educare center; school-age educare teacher; subject teaching; frame factors; dual profession; fritidshemmet; lärare i fritidshem; ämnesundervisning; ramfaktorer; dubbel yrkesroll;

    Sammanfattning : In this study we examine the experience of working with a two-sided assignment as a leisure time teacher. The dual profession involves teaching a subject during school hours and working during the afternoon hours in the school-age educare center. LÄS MER

  2. 2. Hålla balansen i ett dubbelt uppdrag : En intervjustudie med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Maya Alabdullah; Yvette Vivian Yalda Matti; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidshems undervisning; ämnesundervisning; kompetens; lärare i fritidshem; balans; förändring; uppdrag; utmaningar; möjligheter; yrkesroll; framtid.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem balanserar det dubbla uppdraget att både ansvara för ämnesundervisning och undervisning i fritidshemmet, vilka utmaningar och möjligheter det medför samt hur de ser på sitt uppdrag i framtiden. Forskningsfrågorna är: Hur balanserar lärare i fritidshem det dubbla uppdraget?  Vilka möjligheter eller utmaningar medför det dubbla uppdraget nu och i framtiden? En kvalitativ metod har använts för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  4. 4. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER

  5. 5. Det brottsförebyggande arbetet i skolan : Upplevelser sett ur lärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Wiktoria Bujak; Kimmy Persson; [2023]
    Nyckelord :Crime prevention; youth; relationships; teacher; school.; Brottsförebyggande; barn och ungdomar; lärare; relationer; skolan.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att (1) ta reda på lärarnas upplevelser kring deras roll i detbrottsförebyggande arbetet med barn och ungdomar samt (2) se efter vilka förutsättningarlärarna själva anser att de har till att bedriva detta arbete. Följande uppsats antar en kvalitativansats där enskilda semistrukturerade intervjuer har genomförts med grundskolelärare ochgymnasielärare. LÄS MER