Sökning: "åldersblandad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden åldersblandad undervisning.

  1. 1. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Olsson; Sofia Söderberg; [2023]
    Nyckelord :float sink; hands-on-activity; interplay; preschool teatcher; scaffolding; Barnutforskande; flyta sjunka; förskollärare; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i åldersblandade klasser: En kvalitativ intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ann-Marie Hietala; [2022]
    Nyckelord :Engelskundervisning; lärarperspektiv; åldersblandade klasser;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka och bidra med mer kunskaper om lärares uppfattningar och erfarenheter av att arbeta i en åldersblandad klass i engelskämnet i årskurserna 4-6. Syftet är vidare att undersöka och bidra med ytterligare kunskaper om hur de undervisande engelsklärarna ser på och utformar sin undervisning i engelskämnet utifrån en differentiering. LÄS MER

  3. 3. Läsinlärning i åldersblandad undervisning : En kvalitativ undersökning om fyra lärares metoder, erfarenheter och ställningstaganden för läsinlärning i åldersblandade klasser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jonna Suojanen; [2022]
    Nyckelord :Åldersblandad undervisning; Differentiering; Tidig läsinlärning; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares metoder, erfarenheter och ställningstaganden för tidig läsinlärning i åldersblandad undervisning med sammansatt klass av årskurs ett och två på Åland, samt skolledares bakomliggande motiv för valet av åldersblandad undervisning. Studien utgår från semi-strukturerade intervjuer med fyra lärare som har erfarenhet av åldersblandad undervisning, samt kontakt med skolledare i skolor med åldersblandade klasser. LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande undervisning med de naturorienterande ämnena i fokus : En undersökning baserad på lärares syn på och användning av metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Robin Sundqvist; [2021]
    Nyckelord :naturorienterande ämnen; tematisk undervisning; åldersblandad undervisning; åldershomogen undervisning; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka några lärares syn på och erfarenheter av ämnesövergripande undervisning med huvudfokus på de naturorienterande ämnena. I samband med detta undersöktes också om organiseringen av elevergrupper, åldersblandade eller åldershomogena, kan ha någon inverkan på lärares ämnesövergripande arbete. LÄS MER

  5. 5. Det finns ingen mattehjärna, alla kan lära sig. : Att undervisa för dynamiskt mindset i en åldersblandad klass

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Carolina Johansson; [2018]
    Nyckelord :Dynamiskt mindset; statiskt mindset; åldersblandade klasser; aktionsforskning; öppna uppgifter.;

    Sammanfattning : Den här studien tog sin början i de svårigheter som finns med att undervisa åldersblandade klasser i matematik. Syftet var att undersöka hur elevers mindset förändras vid undervisning med öppna uppgifter samtidigt som de får kunskap om hur hjärnan fungerar. LÄS MER