Sökning: "åldershomogena"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet åldershomogena.

  1. 1. Ämnesövergripande undervisning med de naturorienterande ämnena i fokus : En undersökning baserad på lärares syn på och användning av metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Robin Sundqvist; [2021]
    Nyckelord :naturorienterande ämnen; tematisk undervisning; åldersblandad undervisning; åldershomogen undervisning; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka några lärares syn på och erfarenheter av ämnesövergripande undervisning med huvudfokus på de naturorienterande ämnena. I samband med detta undersöktes också om organiseringen av elevergrupper, åldersblandade eller åldershomogena, kan ha någon inverkan på lärares ämnesövergripande arbete. LÄS MER

  2. 2. Vilka här är pojkar och vilka här är flickor? : En kvalitativ studie om förskollärares genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Andersson; Sofie Olsson; [2019]
    Nyckelord :Genusmedvetenhet; bemötande; förskola; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Studien handlar om förskollärares genusmedvetenhet och bemötande, hur förskollärare arbetar för att motverka traditionella könsmönster är en central del i studien. Genus är något som är komplext och socialt skapat i samhället vi lever i. LÄS MER

  3. 3. Samtalet mellan pedagog och barn under måltiden på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Wiberg; Said Reem; [2019]
    Nyckelord :förskola; lärande; matematik; måltid; omsorg; samtal; språkutveckling; uppfostran;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka samtalet mellan pedagogen och barnen under måltiden. Studien har en kvalitativ metod med observationer som stöd för att komma fram till svaren på de frågeställningar som vi har ställt. Totalt har åtta observationer utförts på två förskolor. LÄS MER

  4. 4. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma de Barés; Julia Odmyr; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER

  5. 5. Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Grönstrand; Hanna Andersson Granström; [2018]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärandemiljö; specialpedagog; åldersblandad och åldershomogen barngrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCecilia Grönstrand och Hanna Andersson Granström (2018) Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan (The significance of age composition for preschool children in need of special support). Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER