Sökning: "åldersindelade barngrupper i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden åldersindelade barngrupper i förskolan.

  1. 1. Normer som syns i olika gruppering av barn i förskolan utifrån ålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mae Gille Teh; Jennifer Nuez Mueno; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktUtifrån våra egna verksamhetsförlagda utbildningar i förskoleverksamheter har vi båda lagt märke till att olika förskolor har olika sätt att gruppera barnen. Det verkar dock inte finnas någon uppenbart uttalad anledning för dessa olika former av grupperingar. LÄS MER

  2. 2. Uteslutningar i förskolan : En studie om förskollärares arbetssätt för att motverka uteslutningar i barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Olsson; [2014]
    Nyckelord :Kamratkulturer; lek; samspel; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om förskollärares uppfattningar om och arbete med att motverka uteslutningar i en barngrupp. Jag valde att arbeta utifrån en kvalitativ metod där jag gjorde enskilda intervjuer med verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Inomhusmiljöns betydelse för barns lärande : Reggio Emilia-inspirerade pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Bohlin; Markus Eriksson; [2013]
    Nyckelord :åldersindelade barngrupper; tillgänglighet; inflytande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studie har varit att undersöka hur pedagoger på Reggio Emilia-inspirerade förskolor ser på inomhusmiljöns betydelse för barns lärande. Ett särskilt fokus var hur pedagogerna använder sig av inomhusmiljön i verksamheten samt vilka möjligheter och svårigheter de möter i den. LÄS MER

  4. 4. Det blir ju mer slitsamt! : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur barngruppernas storlek påverkar deras pedagogiska verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Olofsson; Maria Hägglund; [2013]
    Nyckelord :förskola; hälsa; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en kvalitativ metod undersöka hur barngruppsstorleken påverkar 10 förskollärares pedagogiska arbetsmiljö. Insamlingen av empirin gjordes med hjälp av intervjuer, vars resultat sedan sammanställdes och diskuterades. Där lyftes såväl avvikande som icke avvikande resultat fram. LÄS MER

  5. 5. Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Persson; [2012]
    Nyckelord :Barns utveckling; förskola; åldersblandat; åldershomogent; åldersindelat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? – En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. LÄS MER