Sökning: "ångest pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden ångest pojkar.

  1. 1. Sociala medier, självkänsla och ångestsymptom hos högstadieflickor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Natalie Raderius; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; ångestsymptom; generaliserad ångest; självkänsla; psykisk hälsa; social jämförelse; Generalized Anxiety Disorder 7-item scale; Rosenberg Self-Esteem Scale;

    Sammanfattning : Det finns en växande oro för den inverkan som sociala medier har på ungas psykiska hälsa. Sociala jämförelser och orealistiska skönhetsideal nämns ofta i relation till sådana samband. Flickor i tonåren rapporterar högre förekomst av psykiska besvär samt lägre självkänsla än pojkar. LÄS MER

  2. 2. HUR SER POJKARS OCH FLICKORS MÅENDE UT NÄR DET KOMMER TILL ÅNGEST OCH DEPRESSION? : Och finns det eventuellt några skillnader?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Almer Brodde; [2023]
    Nyckelord :Ångest; depression; gymnasieungdomar; skärmtid; stillasittande; könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om det bland gymnasieungdomar finns en skillnad mellan flickor och pojkars mående när det kommer till ångest och depression, samt att se om deras vanor skiljer sig åt när det gäller stillasittande och skärmtid. Studien omfattade 145 elever på en gymnasieskola i Jämtland vilka fick svara på en rad frågor om sitt mående och livsstil. LÄS MER

  3. 3. Machine Learning to predict student performance based on well-being data : a technical and ethical discussion

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lucy McCarren; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Data Science; Learning Analytics; Maskininlärning; Data Science; Inlärningsanalys;

    Sammanfattning : The data provided by educational platforms and digital tools offers new ways of analysing students’ learning strategies. One such digital tool is the wellbeing platform created by EdAider, which consists of an interface where students can answer questions about their well-being, and a dashboard where teachers and schools can see insights into the well-being of individual students and groups of students. LÄS MER

  4. 4. Ungdomars strategier för känsloreglering: psykometriska egenskaper hos instrumentet Adolescents' Emotion Regulation Strategies Questionnaire, version 2 (AERSQ:2)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Malena Mertin; Paula Tikkanen; [2022]
    Nyckelord :känsloreglering; strategier för känsloreglering; högstadiet; Adolescents’ Emotion Regulation Strategies Questionnaire AERSQ ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det behövs validerade skattningsskalor för att mäta strategier för känsloreglering hos ungdomar, som är särskilt framtagna för ungdomar. Denna kvantitativa tvärsnittsstudie ämnade undersöka de psykometriska egenskaperna hos instrumentet Adolescents’ Emotion Regulation Strategies Questionnaire, version 2 (AERSQ:2). LÄS MER

  5. 5. Lärdomar från olika antimobbningsprogram implementerade och utvärderade i Europa : en strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johansson; Sandra Paulsen; [2022]
    Nyckelord :Anti-Bullying programs; bullying; primary school; Europe; evaluation; lessons learned; Antimobbningsprogram; mobbning; grundskola; Europa; utvärdering; lärdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn och unga som utsätts för mobbning i skolan löper en större risk för ohälsa såsom ångest och depression samt försämrad skolprestation vilket gör mobbning till en aktuell folkhälsofråga världen över. Syfte: Syftet med denna studien var att sammanställa lärdomar från antimobbningsprogram som implementerats och utvärderats i grundskolor i Europa. LÄS MER