Sökning: "årman"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet årman.

  1. 1. “Allt det här jag lärt mig, hur ska jag kunna applicera det på ett jobb?” : En kvalitativ studie om tidigare personalvetarstudenters rollföreställningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Lundkvist Gyllenberg; Vendela Årman; [2023]
    Nyckelord :Transition from higher education to work; Human Resources; role perception; organizational socialization;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the role perceptions of former Human Resource students, who are working within HR, have varied between how they were during their time in education and now in the profession. The study also aims to examine what part organizational socialization plays on the similarities and differences between the role perceptions created during the time in education and the ones in the profession. LÄS MER

  2. 2. Språkbarriärers inverkan på sjuksköterskans omvårdnadsarbete

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisabet Wirtberg; Stina Årman Assargård; [2021-03-02]
    Nyckelord :Språkbarriär; sjuksköterska; kommunikation; omvårdnad; bemötande; patientsäkerhet; vårdrelation.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskans omvårdnadsarbete grundas i vårdrelationen. En förutsättning för det är att kommunikationen mellan sjuksköterska och patient fungerar. Då migrationen till Sverige ökar är språkbarriärer vanligt förekommande. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares multimodala arbete : En kvalitativ studie om lärares undervisning i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Årman; Trevor Biamba; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; Utbildning; Lärande; Didaktik; Undervisning; Idrott och hälsa; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka ämnesområden som fokuseras, samt hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa använder olika modaliteter i sin undervisning. •        Vilka modala verktyg använder lärare i idrott och hälsa sig av för att organisera planera och genomföra aktiviteter som bidrar till elevernas lärande? •        Vilka ämnesområden fokuseras och vilka didaktiska ställningstaganden gör lärare i idrott och hälsa vid valet av en aktivitet? Metod Studien utfördes med en semistrukturerad intervju på 5 lärare från olika gymnasier i Sverige. LÄS MER

  4. 4. #PublikumsbeschimpfungQuoVadis2021? : Eine Gegenüberstellung der Publikumsbeschimpfung von Peter Handke und der Video-Kunstaktion #allesdichtmachen

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Kerstin Gandler-Årman; [2021]
    Nyckelord :Publikumsbeschimpfung; #allesdichtmachen; Peter Handke; Claus Peymann; analoge Rezeption; digitale Rezeption; Live-Erlebnis; Publikum; Kommunikation; Kultur; Theater; Schauspieler; Medien; Corona-Krise; Covid-19; Pandemie; Social Media; soziale Medien; soziale Netzwerke; Theater-Krise; Video-Kunstaktion;

    Sammanfattning : The present work attempts to highlight the difference in perception among the audience in digital and analog arenas by comparing the play Offending the Audience by Peter Handke, the filmed staged version thereof, directed by Claus Peymann in 1966 and the video performance #allesdichtmachen (2021). The aim is to discern in what respects these works are similar, where they diverge and whether there is a lowest common denominator, which makes a particular aesthetic representation of the content relevant to the audience. LÄS MER

  5. 5. Der Evangelist ‒ Schlüssel zum Publikum : Die performative Kraft der Erzählinstanz in J. S. Bachs Johannes-Passion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Kerstin Gandler-Årman; [2020]
    Nyckelord :Evangelist; Johannes-Passion; J. S. Bach; Erzähler; Erzählbewusstsein; Figurenanalyse; Passionsrezeption; Video-on-Demand; Streaming; Sänger; Darsteller; Gefühlsbindung; Erlebnis; Vermittlung; performativ; Peter Sellars; Mark Padmore; Evangelist; Johannes-Passion; J. S. Bach; Erzähler; Erzählbewusstsein; Figurenanalyse; Passionsrezeption; Video-on-Demand; Streaming; Sänger; Darsteller; Gefühlsbindung; Erlebnis; Vermittlung; performativ; Peter Sellars; Mark Padmore;

    Sammanfattning : In der vorliegenden Examensarbeit geht es um eine eingehende Analyse der Figur des Evangelisten in der Johannes-Passion von J. S. Bach. Mit Hilfe eines interdisziplinären und intermedialen Ansatzes soll der Frage nachgegangen werden, welche Bedeutung er als Erzählfigur für das Werk allgemein und für den Rezipienten im Besonderen hat. LÄS MER