Sökning: "årskurs 4–6."

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden årskurs 4–6..

  1. 1. Differentierad undervisning – Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet : En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emelie Jansson; Anja Hartnor; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Extra anpassningar; Motivation; Relationer; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Hartnor, Anja och Jansson, Emelie (2024). Differentierad undervisning: Ett sätt att tänka kring elevers extra anpassningar i klassrummet - En kvalitativ studie om specialpedagogers, lärares och elevers uppfattningar. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 2. Stava rätt : En kvantitativ studie som undersöker korrelationen mellan stavning och morfologisk kunskap i årskurs 2 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hanna Nilsson; Tina Nordh; [2023]
    Nyckelord :stavning; morfologisk kunskap; fonemisk medvetenhet; avkodning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Spelling is known to be a very complex ability that includes many different cognitive and language skills. The purpose of the study was to (1) investigate the correlation between students’ spelling and morphological knowledge in grade 2 and grade 4, and (2) study the differences between poor and advanced spellers in regards to phonemic awareness and word decoding. LÄS MER

  3. 3. Uppgifter som utvecklar resonemangsförmågan : En läromedelsanalys i matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Mattsson; [2023]
    Nyckelord :matematik; lågstadiet; läromedelsanalys; läroböcker i matematik; resonemang; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Följande studie är en läromedelsanalys som syftar till att undersöka vilka och hur många uppgifter som bidrar till att utveckla resonemangsförmågan. De läroböcker som granskades var Prima matematik 3a och 3b samt Mera favorit matematik 3a och 3b. LÄS MER

  4. 4. Vilken påverkan har funktionellt skrivande på elevers skrivutveckling? : En kvantitativ textanalys av elevtexter i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Rask; Susanne Paulsson Yildiz; [2022]
    Nyckelord :Funktionellt skrivande; Socialsemiotiska perspektivet; Skrivutveckling; Tidiga skolår; Textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om vilken påverkan funktionellt skrivande har på elevers skrivutveckling. Studien görs inom ett projekt där man genomfört en intervention för funktionellt skrivande där interventions- och kontrollklasser jämförs. LÄS MER

  5. 5. Storleken har visst en betydelse : En kvantitativ studie om sambandet mellan relationsskapande och klasstorlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanne Paulsson Yildiz; Johanna Rask; [2021]
    Nyckelord :Relationsskapande; Klasstorlek; Enkät; Gruppsykologi; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om sambandet mellan relationsskapande, mellan lärare och elev, och klasstorleken. De frågor som undersöks är; Hur bedömer lärarna relationerna i klassen?; Vilka faktorer anser lärarna påverkar relationsskapande till eleverna i klassen?; Vilken inställning har lärarna till klasstorlek i allmänhet och den egna klasstorleken i synnerhet?; Hur ser relationen mellan relationsskapande och klasstorleken ut? Undersökningen är kvantitativ i form av en webbenkät med slutna frågor. LÄS MER