Sökning: "årskurs 5 och andraspråkselever"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden årskurs 5 och andraspråkselever.

  1. 1. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Strömblad; Dunia Ablahad; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; naturorienterande ämnen; läromedelsanalys; svenska som andraspråk; BICS och CALP; text och bild i läromedel;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan ordförråd och läsförståelse : Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos elever med svenska som andraspråk i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johannes Stibe; Amanda Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ordförråd; läsförståelse; ordförrådets bredd; ordförrådets djup; korrelation; samband; The Simple View of Reading.;

    Sammanfattning : Denna studie tar avstamp i en skola, där elever med svenska som andraspråk generellt sett presterar på en lägre nivå än enspråkigt svenska elever, samtidigt som antalet elever med svenska som andraspråk ökar. Tidigare forskning visar att det är ordförrådet och läsförståelsen som skiljer sig mellan förstaspråkselever och andraspråkselever, medan det är obetydliga skillnader vad gäller avkodning. LÄS MER

  3. 3. Blommor och bin. En studie om elevers föreställningar om blommors funktion och vilka medierande redskap barn använder.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jasmin Ibrahim; [2017-11-08]
    Nyckelord :Blommor; sexuell reproduktion; förökning; föreställningar; verktyg; strategier; årskurs 5 och andraspråkselever;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om vilka föreställningar elever i årskurs fem har kring blommors funktion. Tidigare undersökningar visar att elever har olika föreställningar kring växters sexuella reproduktion. Metoden som används för denna studie är innehållsanalys och en enkät som gjordes på tre olika skolor, där eleverna är andraspråkselever. LÄS MER