Sökning: "återvinning och attityder"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden återvinning och attityder.

  1. 1. Svenska konsumenters inställning och betalningsvilja för produkter skapade av marint plastavfall

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Selemark; Magda Lundblad; [2021-06-30]
    Nyckelord :plast; marint plastavfall; återvinning; återvunnen plast; konsumtionsteori; inställning; attityd; betalningsvilja;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den utbredda plastanvändningen har möjliggjorts av sjunkande produktionskostnader, vilket lett till lägre priser och ökad konsumtion av plastartiklar. Detta, tillsammans med bristande avfallshantering, resulterar i att åtta miljoner ton plast årligen hamnar i världshaven. LÄS MER

  2. 2. Grön Fast Fashion? : En kvalitativ studie om hur millenniegenerationen uppfattar fast fashion-industrins omställning mot hållbara varumärken

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Malm; Anna Olausson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Hållbarhet; Miljö; Varumärke; Rebranding; Konsumentbeteende; Millenniegenerationen; Varumärkesidentitet och rykte.;

    Sammanfattning : Kunder har blivit allt mer miljövänliga, vilket påverkar handeln. Fast fashion företag har tidigare enbart fokuserat på att tillfredsställa kunder med kläder som följer korta trender och har ett lågt pris. I takt med att kundernas kunskap har ökat kring hållbarhet, ställer kunderna också högre krav på fast fashion företag. LÄS MER

  3. 3. Persuasive Technology for Appealing to the Motivation of Chinese for Garbage Classification

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dingxu Bai; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The amount of garbage is rapidly increasing in China  nowadays, which has led to severe environmental  problems. Garbage recycling is imperative in dealing with the problem and garbage classification plays an essential role in the recycling process. However, most Chinese have weak awareness of garbage classification. LÄS MER

  4. 4. Konsumtionens vara eller icke vara – Kan klädbranschen någonsin bli hållbar? : En kvalitativ studie om svenska outdoorföretags möjligheter att forma hållbara konsumtionsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lisa Lidén; Elvira Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbara affärsmodeller; hållbar konsumtion; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Vår globala population växer och resursanvändandet och konsumtionsnivåerna accelererar i takt med en ökad ekonomisk aktivitet. Frågan kring konsumtionens miljömässiga och sociala implikationer har på ett sällan skådat sätt lyfts in i vår vardag, och det blir för oss människor allt tydligare att faktumet att fortsätta förbruka materiella resurser i denna takt inte längre är ett alternativ för en hållbar framtid. LÄS MER

  5. 5. Textilåtervinning och belöningssystem : En kvalitativ studie kring drivkrafterna bakom hållbart konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Warneryd; Linnéa Magnusson; Linnéa Furhammar; [2019]
    Nyckelord :Consumption; sustainability; clothing disposal; recycling; clothing recycling; consumer behaviour; Konsumtion; avyttring av kläder; hållbarhet; textilåtervinning; återvinning; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I takt med att textilindustrin växer och konsumtionen ökar är det viktigt att belysa problemet kring hur man ska avyttra kläder man inte längre använder. Bara i Sverige slängs det varje år 7,5 kg textilier per person i hushållssoporna. LÄS MER