Sökning: "ömsesidigt"

Visar resultat 1 - 5 av 586 uppsatser innehållade ordet ömsesidigt.

  1. 1. VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar för progression under VFU : En studie av handledares erfarenheter och uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Nelding; [2024]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; VFU-handledare; lärarutbildning; lärarstudent Teaching practis; internship supervisor; teacher training; student teacher;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar till progression under VFU. Studien belyser VFU-handledarnas erfarenheter av och uppfattningar om förutsättningar för studenters progression under VFU:n i allmänhet och under studentens sista VFU-period i synnerhet. LÄS MER

  2. 2. ADHD hos kvinnor: hälsoupplevelser och strategier vid ohälsa : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Cornelia Strömberg; Emma Buskas; [2024]
    Nyckelord :ADHD; Health experience; Strategies; Women; ADHD; Hälsoupplevelser; Kvinnor; Strategier;

    Sammanfattning : Bakgrund   ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsvariation vars karaktäristiska symtom är en kombination av ouppmärksamhet, hyperaktivitet och bristande impulskontroll. ADHD är vanligare bland pojkar under 18 år, men könsfördelningen jämnar ut sig hos patienter över 18 år. LÄS MER

  3. 3. Samverkan i förskolan mellan förskollärare och vårdnadshavare som inte har svenskasom förstaspråk utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Storm; Khadije Nour; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; kommunikation; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kritiskt analysera de nuvarande samverkansformerna för vårdnadshavare som inte har svenska som förstaspråk inom förskolan. Vår forskningsstudie tar stöd i ett relationellt perspektiv som är vår teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Partnerskap och isärhållande : Hur 14 vårdnadshavare uppfattar samverkan mellan hemmet och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Annica Granberg; Carolin Jonsson Lidström; [2024]
    Nyckelord :Cooperation; Preschool; Parents perceptions; minding the gap; closing the gap; Samverkan; Förskola; Vårdnadshavares uppfattningar; Isärhållandets princip; Partnerskapsprincipen;

    Sammanfattning : Förskolan och hemmet har ett ömsesidigt ansvar för förskolebarnet, den gemensamma nämnaren som förenar de två uppfostringsarenorna. Tidigare forskning visar att samverkan kan beskrivas på olika vis och kommer med förutsättningar för en fungerande samverkan. LÄS MER

  5. 5. Neutralitet: Ideal eller verklighet? En kvalitativ textanalys av Svenska Röda korset humanitära hjälpaktioner 1935-1944

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Cornelia Hårleman; [2024]
    Nyckelord :Swedish Red Cross; Swedish government; interdependence; Abyssinia; Finland; Greece; Svenska Röda korset; Internationella Röda korskommittén; interdependens; Abessinien; Finland; Grekland.;

    Sammanfattning : The Swedish Red Cross (SRK) has worked for over a century to improve Swedishsociety and at the same time been involved in aid operations for several internationalhumanitarian disasters and crises. SRK is meant to be a stateless and neutralorganization, but has at the same time since its inception in 1864 SRK had a closecollaboration with the Swedish government. LÄS MER