Sökning: "öppen fritidsverksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden öppen fritidsverksamhet.

  1. 1. Mobila fritidsgårdar i Sverige : en studie om användningen av mobil öppenfritidsverksamhet i Sverige och verksamheternas styrkor och begränsningar.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ida Bloom Wrenne; [2023]
    Nyckelord :mobil fritidsgård; öppen fritidsverksamhet; fritidsverksamhet; mobil service; landsbygd;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur personer som jobbar med mobila fritidsgårdar i Sverige upplever den mobila fritidsgårdsverksamheten, dess användningsområden, styrkor och begränsningar. Ämnet saknar tidigare teorier och utgår därför ifrån ett induktivt förhållningssätt och använder grundad teori som forskningsdesign. LÄS MER

  2. 2. Svenska samhällsaktörers arbete med unga kvinnor i gäng : En kvalitativ studie om socialtjänsten, polisen och den öppna fritidsverksamhetens förståelse och tolkningar med fokus på villkor i arbetet.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Adriana Grdelaj; Anna Strömberg; [2022]
    Nyckelord :Gängkriminalitet; unga kvinnor; socialtjänst; polis; öppen fritidsverksamhet; svenska samhällsaktörer; villkor i arbetet; roll och ansvar; utmaningar och hinder; könsskillnader;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet är ett allt mer uppmärksammat fenomen i samhället och denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur samhällsaktörerna socialtjänst, polis och fritidsverksamhet förstår och tolkar sitt arbete med unga kvinnor i gängkriminalitet utifrån de villkor som finns i arbetet. Detta besvaras genom att studera vilken roll och ansvar de yrkesverksamma ser sig ha i arbetet, vad de ser för utmaningar och hinder samt om arbetet med unga kvinnor respektive män i gäng skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 3. "Yes! Rastboden är öppen!" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevers delaktighet på skolrasten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristina Karlberg Axelsson; Josefine Svensson; [2020]
    Nyckelord :Leisure; lending system; participation; physical activity; recess; responsibility; safety; sustainable.; Ansvar; delaktighet; fritidsverksamhet; fysisk aktivitet; hållbart; lånesystem; rast; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med det utvecklingsinriktade arbetet var att skapa en hållbar rastverksamhet genom ett lånesystem där fokus var att utveckla elevernas förmåga att ta personligt ansvar. Studien undersöker hur elever kan bli delaktiga, utveckla personligt ansvar, känna trygghet samt vara fysiskt aktiva under rasten. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och inflytande : En studie inom den öppna fritidsverksamheten om tjejers utveckling till framtida medborgare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Elin Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :Participation; Influence; Youth recreation centers; Citizenship; Girls.; Delaktighet; Inflytande; Öppen fritidsverksamhet; Medborgarskap. Tjejer;

    Sammanfattning : Young people cannot, due to their age, possess a full citizenship. But through their education, they are future citizens under development and have rights such as participation and influence in matters that affect their lives. Historically, women have been excluded from citizenship. LÄS MER

  5. 5. Bland leksakspistoler, spindelväv och mellanstadiebarn : En vetenskaplig essä om vad meningsfull fritid innebär i förhållande till elevinflytande och lärande i en öppen fritidsverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josefin Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :meaningful leisure-time; pupils´participation; democracy; learning; leisure-time centre for 10-13-year-old children; meningsfull fritid; elevinflytande; demokrati; lärande; öppen fritidsverksamhet;

    Sammanfattning : This essay examines what a meaningful leisure-time could mean, in relation to pupils’ participation and learning. I have investigated the wording of the statement which says that children should be giving a meaningful leisure time, progress and learning. LÄS MER