Sökning: "övergångsprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet övergångsprocesser.

  1. 1. Övergångsprocesser mellan förskola och förskoleklass för barn med autism : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ina Eriksson; Ikhlas Mohammed Al Abo Joad; [2023]
    Nyckelord :anpassning; autism; barn i behov av stöd; dokumentation; förskola; förskoleklass; kompetens; pedagog; pedagogiska verktyg; rutin; samverkan; specialpedagogik; vårdnadshavare; övergångsprocess;

    Sammanfattning : Övergången är en komplex process för alla barn. Tidigare forskning visar att barn med autism har en mer ingående övergångsprocess än andra barn i förskolan, men inte alltid samma förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. "Vi kan inte göra så bra som vi egentligen vill" : En kvalitativ studie om övergångsprocessen mellan årskurs 6 och 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Frykenljung; Åsa Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Övergångar; specialpedagog; specialpedagogik; samverkan; scaffolding; artefakter; övergångsprocesser.;

    Sammanfattning : Under sin skolgång upplever alla barn i Sverige flera skolbyten och övergångar, en skolövergång innebär så mycket mer än bara en fysisk förflyttning från en skola till en annan.Tidigare internationell forskning pekar ut risker för elever vid skolövergångar och trots att det saknas forskning i svensk kontext pekar Skolinspektionen ut övergången från årskurs 6 till årskurs 7 som den mest kritiska i den svenska grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Övergång, en stadig bro eller en tunn röd tråd? : En intervjustudie om barns övergång mellan förskola och förskoleklass sett ur ett organisatoriskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Carin Aaro; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; Barn; förskollärare; lärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i barns övergångar från förskolan till förskoleklassen med fokus på det organisatoriska perspektivet. De två skolformerna ska samverka och utbyta information om barnens utveckling och lärande i syfte att främja progression i ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att ordna övergångsprocesser utifrån det enskilda barnet : -En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emmeli Engmark; Frida Eriksson; [2021]
    Nyckelord :collaboration; perspective; preschool; preschool teachers´perspective; transition process; transitions; förskola; förskollärares perspektiv; perspektiv; samverkan; övergångar; övergångsprocess;

    Sammanfattning : This study describes transitions from preschool to preschool class. The purpose of this study is to contribute with knowledge of preschool teachers perspectives on their work of adapting transition processes to individual children´s needs and conditions. The focus of the study is preschool teachers descriptions/statements of their work. LÄS MER

  5. 5. Elevers övergång mellan förskolaoch förskoleklass : Förskollärare och specialpedagogers syn påövergångsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marielle Wikholm; [2017]
    Nyckelord :Samverkan; Trygghet; Skolverkets årshjul;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att via förskollärare och specialpedagogers berättelser om övergången från förskola till förskoleklass, nå kunskap om hur dessa går till och vilka framgångsfaktorer de återger. För att nå informanters berättelse användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer vilka spelades in och transkriberades för att sedan analyseras och sorteras utifrån forskningsfrågorna i ett resultat. LÄS MER