Sökning: "3D - grafik"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden 3D - grafik.

  1. 1. Performance comparison of WebGPU and WebGL in the Godot game engine

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Fransson; Jonatan Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Game Engine; Performance Overhead; Rendering; WebGPU; WebGL; Spelmotor; Prestandakostnader; Rendering; WebGPU; WebGL;

    Sammanfattning : Background. For rendering graphics on the web, WebGL has been the standard API to employ over the years. A new technology, WebGPU, has been set to release in 2023 and utilizes many of the novel rendering approaches and features common for the native modern graphics APIs, such as Vulkan. LÄS MER

  2. 2. Prestanda jämförelse mellan webbaserade 3D-ramverk med olika arkitekturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Lindström; [2023]
    Nyckelord :3D-grafik; A-Frame; entity component system ECS ; Babylon.js; frames per second FPS ;

    Sammanfattning : Denna studie jämför två olika 3D-ramverk i form av A-Frame med Entity component system och Babylon.js utan Entity component system för att undersöka hur arkitekturen i ramverket påverkar renderingstiden. LÄS MER

  3. 3. LOW POLY I 3D GRAFISK MILJÖ : En studie om Low Poly acceptans och upplevelse av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Linnér; [2023]
    Nyckelord :Low Poly; Game Graphic; Spelgrafik; 3D Design;

    Sammanfattning : Frågeställningen för denna studie; Vad är det som ger Low Poly tillräcklig attraktionskraft i spel för att spelaren ska vilja stanna kvar i miljön och utföra spelmoment och vilja spela vidare? Detta är en digitalt utförd kvantitativ studie, baserad på en spelscen skapad i Low Polygrafik, föreställande en tidlöst utformad sushibar. Teststimuli var bilder från den skapade scenen. LÄS MER

  4. 4. Improve game performance tracking tools : Heatmap as a tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Niklas Wessman; [2022]
    Nyckelord :Software Performance Tracking; Software Performance profiling; Heatmap; Software Testing; Automatic Testing; Game Development; Game Testing; Mjukvaruprestandaspårning; Mjukvaruprestandaprofilinger; Färgdiagram; Mjukvarutestning; Automatisk testning; Spelutveckling; Speltestning;

    Sammanfattning : Software testing is a crucial development technique to capture defects and slow code. When testing 3D graphics, it is hard to create automatic tests that detect errors or slow performance. Finding performance issues in game maps is a complex task that requires much manual work. LÄS MER

  5. 5. Färgassociationer i en tredimensionell spelmiljö : En undersökning om hur olika färgsättningar av en spemiljö uppfattas emotionellt av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Iris Casado; Sassa Sjöberg Lang; [2022]
    Nyckelord :Färgteori; färgpaletter; färgassociationer; spelmiljöer; dataspel;

    Sammanfattning : Har färg en påverkan på känslor och är färgsättning viktig när det gäller hur spelmiljöer upplevs? Kan färgval i spel bidra till att fel stämning förmedlas, vilket i sin tur kan leda till en sämre spelupplevelse? Det här arbetet vill skapa en bättre förståelse kring hur färger kan användas i spel för att förbättra spelupplevelse. Arbetet utgick från fyra hypoteser som kopplades till en artefakt, vilket består av två spelmiljöer, inomhus- och utomhusmiljö, som kombinerar 3D- och 2D-grafik. LÄS MER