Sökning: "4- och 5-åringar"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden 4- och 5-åringar.

  1. 1. Fonologisk utveckling hos 4- och 5-åringar : En normering av uttalstestet Bedömning Av Fonologi (B.A.F.)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nanna Olson; Mathilda Ulander; [2017]
    Nyckelord :speech-language pathology; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; standardization; 4 and 5 year olds; phonological development; oral motor skills; auditory perception; phonology; children; logopedi; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; normering; 4- och 5-åringar; fonologisk utveckling; oralmotorik; auditiv perception; fonologi; barn;

    Sammanfattning : Children with pronunciation difficulties are at risk of consequences later on, such as reading and writing difficulties. Problems with pronunciation could make a child less intelligible and affect their ability to discriminate between different speech sounds. LÄS MER

  2. 2. "Havet är som en ledtråd" : en studie av förskolebarns upplevelser och tolkningar av miljöer utomhus

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Svensson Anna; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn i förskolan upplever och tolkar olika miljöer utomhus. I samhället kategoriserar vuxna ofta miljöer utifrån vilka som är naturliga och vilka som är stadsmiljöer. Pedagoger i förskolans verksamhet kan ha liknande synsätt men det är inte säkert att de stämmer överens med barnens synsätt. LÄS MER

  3. 3. Vasalunds förskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Heidi Jokinen; [2016]
    Nyckelord :Solna; Vasalund; förskola;

    Sammanfattning : Förskolan ligger i ett lugn bostadskvarter i Solnas Vasalund. Förskolans byggnad ligger på södra ändan av tomten och huset bildas av tre huskroppar: en avdelningsdel, en korridors del i mitten samt en funktionell del - med barnens entré på plan 2, ateljé på plan 3 samt en samlingsrum Piazza på översta våningen. LÄS MER

  4. 4. Språkscreening vid 2,5 års ålder med Westerlunds 3-årsmetod

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Angelica Pennerdahl; [2015]
    Nyckelord :språkscreening; barn; barnhälsovårdsprogram; barnavårdscentral; screening; språkstörning; kommunikationsstörning; Westerlunds metod; 2; 5-årsscreening; 3-årsscreening; SLI; språkutveckling; grav språkstörning; måttlig språkstörning; logoped;

    Sammanfattning : To identify children at risk of developing a language disability, the majority of Swedish Child Health Centers (CHCs) have since the early 90’s conducted language screening with 3-year olds using Westerlund’s method or with 2,5-year olds using Miniscalco’s method. The National Board of Health and Welfare has published a new national child healthcare program (Socialstyrelsen, 2014b) in which the language screening in Uppsala municipality needs to resituate to when the child is 2,5 years old. LÄS MER

  5. 5. Tusen Ord : En etnografi om drama som kommunikativt ämne

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Källberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en etnografisk studie som syftar till att undersöka drama som kommunikativt ämne. Metoder som används är observationer och fokussamtal. Undersökningsområdet baseras på ett projekt i Borlänge kommun som kallas för Tusen Ord, där dramapedagoger arbetar språkfrämjande i en interaktiv utställning för barn och vuxna. LÄS MER