Sökning: "AKK logoped"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden AKK logoped.

  1. 1. AKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Westher; Verme Josefin; [2021-08-05]
    Nyckelord :AKK; Flerfunktionsnedsättning; Logoped; Klinisk erfarenhet; Barn- och ungdomshabiliteringen; AAC; Profound Intellectual and Multiple Disabilities; Speechlanguage pathologist; Clinical experience; Child and youth habilitation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka svenska logopeders AKK-implementering till barn och unga med flerfunktionsnedsättning inom barn- och ungdomshabiliteringen. Enkätsvar från 81 respondenter ur 8 regioner samlades in och analyserades. LÄS MER

  2. 2. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lybing; Louise Törngren; [2021-02-12]
    Nyckelord :flerfunktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; logoped; barn- och ungdomshabilitering; tematisk analys; profound intellectual and multiple disabilities; augmentative alternative communication AAC ; speech and language pathologist SLP ; child and youth habilitation; thematic analysis;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. LÄS MER

  3. 3. Skattning av kommunikativ förmåga hos vuxna brukare på daglig verksamhet : En pilotstudie av ett klassifikationssystem för personal och närstående

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Lisa Hillver; Rebecca Johansson; [2019]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; habilitering; LSS; daglig verksamhet; intellektuell funktionsnedsättning; autismspektrumtillstånd; kommunikation; AKK; CFCS;

    Sammanfattning : Communication difficulties are common in individuals with different types of disabilities. Hence, many may need Augmentative and Alternative Communication (AAC) to be able to communicate. LÄS MER

  4. 4. The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia (MCST-A) - Översättning och anpassning till svenska : En jämförelse med resultatet på MCST-A och förmåga att kommunicera med AKK

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Emanuel Nilsson; Petra Pichler; [2018]
    Nyckelord :Aphasia; translation; The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia; MCST-A; Augmentative and Alternative Communication; AAC; Classification of Communicators with Aphasia; SLP; speech and language pathology; speech and language therapy; speech and language therapist; Logopedi; afasi; AKK; översättning; The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia; MCST-A; Alternativ och Kompletterande Kommunikation; Garretts kommunikatörsnivåer; hjälpmedel; test; bedömningsmaterial; kommunikation; kommunicera; kommunikationssvårigheter; bildbaserad; AKK-strategi; partnerberoende kommunikatör; självständig kommunikatör; lågteknologisk AKK; högteknologisk AKK;

    Sammanfattning : Personer med afasi lider ofta av sina språkliga svårigheter och upplever dem som ett allvarligt problem. När förmågan till effektiv kommunikation genom talat språk inte räcker till kan ett Alternativt och Kompletterande Kommunikationssätt (AKK) behövas. LÄS MER

  5. 5. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : En studie om kommunikation, samspel och delaktighet för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Dahlman; [2018]
    Nyckelord :AKK; Autism; Intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med fördjupad kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning genom att undersöka vilka former de erbjuds samt hur dessa används på förskolan med fokus på kommunikation, samspel och delaktighet i verksamheten. Studien är kvalitativ och har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER