Sökning: "Aaron Svensson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Aaron Svensson.

  1. 1. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustav Svensson; Edvin Ramos Lundin; [2024]
    Nyckelord :Salutogenic theory; Sense of Coherence; teachers; teacher attrition; teacher retention.; Salutogen teori; Känsla av Sammanhang; lärare; läraravgångar; behålla lärare.;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER

  2. 2. Där tränaren gör skillnad - en studie om kvinnliga tränares uplevelser av sitt idrottsengagemang

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Hanna Svensson; [2008]
    Nyckelord :basketball coaches; leadership; communicative democracy; social capital; senses of coherence; Iris Young; Aaron Antonovsky; influence; baskettränare; tränarrollen; kommunikativ demokrati; socialt kapital; KASAM; påverkan; inflytande; svensk idrott;

    Sammanfattning : Baskettränarna i klubben upplever att de kan påverka verksamheten och att deras engagemang gör skillnad för de basketspelande barnen och ungdomarna, för klubben och för sin egen personliga utveckling. Tränarna erfar att det är lättare att påverka och ha inflytande i den interna tränarrollen än i den externa tränarrollen. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om arbetet med elever i en skola för alla med utgångspunkt i KASAM

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emilia Svensson; Ylva Therén; [2006]
    Nyckelord :elever; en skola för alla; KASAM; lärare; salutogens; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka klasslärares/mentorers upplevelse av sitt arbete med elever i relation till uppdraget att skapa en skola för alla. Utifrån Aaron Antonovskys teori om känsla av sammanhang, KASAM har vi ställt frågorna: Vilka faktorer gör undervisningen begriplig, hanterbar och meningsfull i relation till uppdraget? Metoden vi använt oss av är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER