Sökning: "Access to information"

Visar resultat 1 - 5 av 3089 uppsatser innehållade orden Access to information.

  1. 1. ATT FÅ DE OINTRESSERADE ATT RÖSTA En kvantitativ analys av valkompassers påverkan på sambandet mellan politiskt intresse för EU och valdeltagande i Europaparlamentsval

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Albin Ekhammar; [2024-03-18]
    Nyckelord :Valdeltagande; Europaparlamentsval; Sverige; Politiskt intresse; EU; Valkompasser; Mobiliserande; Den rationella väljaren;

    Sammanfattning : The disparity in voter turnout between the Swedish European Parliament election and the national election ranks among the most significant within the European Union. Prior research suggests that the individuals responsible for this discrepancy, referred to as 'EU-only abstainers,' are partly influenced by a lack of interest in EU affairs. LÄS MER

  2. 2. ”DET KAN TILL OCH MED FÖRSTÖRA LIV”. En kritisk diskursanalys om nyhetsmediernas framställning av sociala medier-kunnighet i samband med skvallerkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Pijpers; [2024-03-11]
    Nyckelord :Mediekunnighet; sociala medier-kunnighet; social media literacy; mediediskurs; skvallerkonto;

    Sammanfattning : This study deals with social media literacy by examining how media discuss the so-called rumor accounts on popular networking sites. This topic is relevant since this phenomenon first gained a lot of media attention back in 2012, with “Instagram-upploppen” making major headlines. LÄS MER

  3. 3. “De tror att jag hänger med kriminella, att jag är farlig, fast egentligen är det tvärtom ”. En kvalitativ studie om hur mediebevakningen på Göteborgs förorter påverkar identitetsskapandet hos ungdomar boende i områdena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Gunnarsson; Maja Pettersson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Förort; media; medieskugga; ungdomar; stigma; identitet; mottagarperspektiv; receptionsanalys; encoding decoding; sociala medier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how youth residing in the suburbs of Gothenburg perceive the media portrayal of their residential areas and how this representation influences their self-image and identity. To address the study's objectives, three research questions have been formulated to gain a deeper understanding of the subject: 1. LÄS MER

  4. 4. Uppväxtmiljöns påverkan på den unga värphönans stressnivå

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Agnes Wijk; [2024]
    Nyckelord :värphöns; uppväxtmiljö; stress; beteende; H L kvot; multifaktoriellt beteendetest;

    Sammanfattning : Kronisk stress inom äggproduktionen resulterar i stora negativa konsekvenser på djurvälfärd och produktion och kan bland annat uppstå när hönorna ej tillåts ge utlopp för deras beteendebehov. Denna studie utfördes för att bidra med information kring hur uppväxtmiljön bör utformas för att minska stressnivån hos kycklingarna. LÄS MER

  5. 5. “Jag önskar att jag hade varit bättre på att nätverka” : En kvalitativ studie om chefers subjektiva resonemang kring det sociala kapitalets betydelse för karriärutveckling och yrkesutövande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Lindskog; Moa Ramström; [2024]
    Nyckelord :Social capital; career development; career growth; promotion; career progress; managers; networking; contacts; contact network; Socialt kapital; karriärutveckling; chefer; nätverkande; kontakter; kontaktnät;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of mangergers subjective experiences about the meaning of social capital. The study further aims to identify how managers work at increasing their social capital. The result in this qualitative study is based on interviews with six mangergers. LÄS MER