Sökning: "Afrikabilden"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Afrikabilden.
1. Det okända Afrika : En läromedelsanalys av grundskolans historieböcker om synen på Afrika och afrikaner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur Afrika och afrikanerpresenteras i historieböckernaför grundskolans senare år. Materialetsom användes bestod av 10historieböcker från fyra olika förlag. LÄS MER
2. Att närma sig Afrika – hur man kan skapa en nyanserad bild i klassrummet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningBilden som ges av Afrika i skolan och i media är inte så mångsidig som den kunde vara. Syftet med denna uppsatsär att visa att man genom ämnesöverskridande projektarbete på ett samhällvetenskapligt program kan ge ennyanserad och rättvis bild av Afrika. LÄS MER
3. Bilden av Afrika - en litteraturstudie om Afrikabilden i skolans geografiböcker för årskurs 6
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningMånga människor har en negativ syn på Afrika och afrikaner och denna syn brukar ofta formas redan tidigt. Jagvar nyfiken på om skolan, och mer specifikt läroböckerna, på något sätt bidrar till detta. LÄS MER
4. Partnerskap och paternalism : En studie av Sida och Afrikagruppernas utvecklingssamarbete i Sydafrika med fokus på hiv och aids.
Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och problematisera hur Sida och Afrikagrupperna arbetar med hiv och aids i Sydafrika utifrån den postkoloniala kritik som riktats mot denna typ av arbete. Fokus ligger på de problem och dilemman som finns i utvecklingssamarbetet med Sydafrika. LÄS MER
5. Afrikabilden i läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur bra skolböcker i samhällsorienterande ämnen lyckas förmedla en dynamisk och rättvis bild av Afrika. Mina frågeställningar är: Vilken bild av den afrikanska kontinenten och afrikanerna förmedlas av läroböckerna för högstadieelever? Hur dynamisk och mångfacetterad är egentligen den bilden? Ger läroböckerna en god möjlighet till en positiv identifikation med människor i Afrika? Hur skiljer sig denna bild från den som ges av den socialrealistiska afrikanska filmen Borom Sarret? Läroboken är fortfarande ett viktigt strukturerande verktyg för läraren. LÄS MER