Sökning: "Agnes Jonsson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Agnes Jonsson.

  1. 1. Det är viktigt att man direkt ger dem en chans att klara av skolan : En kvalitativ studie om lärares stödinsatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; lärare; kvalitativa intervjuer; stödinsatser; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 arbetar för att identifiera elever med läs- och skrivsvårigheter i tidig ålder. Vilka stödinsatser lärarna sätter in och varför de använder just de stödinsatserna för att stärka elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Anestesisjuksköterskors upplevelser av att vårda intensivvårdspatienter med covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Agnes Hedehag Damberg; Anna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; omvårdnad; covid- 19 SARS-CoV-2; pandemi; patientsäkerhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under slutet av 2019 bröt en ny epidemi ut med ett nytt coronavirus som orsakar feber och luftvägsbesvär. Under våren 2020 benämndes epidemin som en pandemi. Resurser har fördelats för att kunna ta hand om det stora antalet människor som insjuknat i covid-19. LÄS MER

  3. 3. Är all text lika viktig? : En kvalitativ studie av lärares syn på multimodala texter i arbetet med elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; multimodala texter; den tryckta texten; kvalitativa intervjuer; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om lärare anser att all typ av text är lika effektiv för att öka elevers läsförståelse.  För att kunna besvara syftet formulerades följande forskningsfrågor: -Ges utrymme i undervisningen till att läsa texter i olika former, varför i så fall? -Vilka texter anser lärare är relevanta i arbetet med elevers läsförståelse och varför?-Ser lärarna multimodala texter som ett stöd för elevers läsförståelse, varför?   För att behandla våra forskningsfrågor har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra grundskolelärare från fyra olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Stigmatiserad, ensam och utlämnad : Att leva och vårdas med meticillinresistenta Staphylococcus aureus (MRSA) - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elin Jonsson; Agnes Nordström Brown; [2021]
    Nyckelord :Patience experience; Nursing care; Patient care; Professional-Patient relations; Methicillin-resistant Staphylococcus aureus MRSA ; Patientupplevelse; Omvårdnad; Patientomhändertagande; Vårdare- patientrelationer; Meticillinresistenta Staphylococcus aureus MRSA ;

    Sammanfattning : Background: Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) is a multidrug-resistant bacterium that causes serious infections. Specific measures to prevent the spread of MRSA are required within health care, and insufficient knowledge and lack of compliance to these measures have been identified in healthcare professionals. LÄS MER

  5. 5. Var hör jag hemma : En kvalitativ studie om upplevelser och följder av familjehemsplacering och återförening med biologiska föräldrar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jennifer Lundberg; Agnes Jonsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER