Sökning: "AktieTorget"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet AktieTorget.
1. Negativa och omvända vinstvarningar : En eventstudie om hur den svenska aktiemarknaden reagerar på negativa och omvända vinstvarningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Vinstvarningar är offentliggöranden som börsnoterade bolag enligt lag måste utfärda om resultatet förväntas skilja sig mot det förväntade. En negativ vinstvarning innebär att ett företag går ut med information om att resultatet kommer att bli kraftigt försämrat mot marknadens förväntan och en omvänd vinstvarning syftar till att resultatet istället förväntas bli högre. LÄS MER
2. När börsintroduceras guldäggen? -En kvantitativ studie över svenska börsnoteringar under en bullmarknad
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Purpose: To examine whether or not there exists a linear correlation between the timing of the firms initial public offering date and their stock price development. Theoretical perspective: Underpricing, Effective market hypothesis, Window of Opportunities Hypothesis, Signaling Theory, Market for lemons, theories on economic cyclicality. LÄS MER
3. Medarbetarrepresentation i styrelse för en hållbar framtid? - En studie om medarbetarrepresentation i svenska styrelser och dess möjliga inverkan på hållbarhetsprestation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Under lång tid sågs företag som en vinstmaximerande enhet som tjänade sin aktieägare. Inte sällan kännetecknades denna relation av kortsiktighet som var ett potentiellt hinder för hållbarhet. LÄS MER
4. Undervärdering vid börsnotering? : En studie om innovativa företag och underprissättning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskning redogör för att företag som börsnoteras i genomsnitt underprissätts. Syftet med studien var att undersöka skillnaden i underprissättning mellan innovativa- och icke-innovativa företag i samband med börsnoteringar på marknadsplatserna Aktietorget och Stockholmsbörsen. LÄS MER
5. Cover me, I'm going public! : “The relationship between IPO and media coverage”
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, FöretagsekonomiSammanfattning : Background: The number of IPOs has been numerous in recent years. Moreover, the returns of the IPOs managed to either be over and underpriced. IPO-firms are generally unknown before they get listed. Therefore, the media outlets play an essential role in the dissemination of information to new investors. LÄS MER