Sökning: "Aktionsforskning i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning i skolan.
1. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER
2. Learning Through Taking Action : An empirical study into the early-stage business model development for a novel technology
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis examines the critical factors shaping early-stage business model development. As a result, this paper provides insights and recommendations for the effective commercialization of innovations. LÄS MER
3. Musicking i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om att lyfta fram musiken i fritidshemmet och öka samverkan med musikämnet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att lyfta fram musik som en naturlig del av fritidshemmets undervisning och att utveckla en samverkan mellan lärarna i fritidshemmet och musikläraren i skolan. Arbetet utgick från aktionsforskning samt Comprehensive Musicianship som metoder och presenterades utifrån följande steg; nulägesanalys, tidigare forskning, teoretiska begrepp, planering och genomförande avaktioner. LÄS MER
4. Planerade Utomhuspedagogiska aktiviteter i fritidshemmet : För en bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att tillämpa aktionsforskning som ett när- och deltagarorienterat arbetssätt för att implementera planerade utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta för att studera huruvida utomhuspedagogiska aktiviteter kan gynna en bättre inkludering samt försöka få en uppfattning av inkludering från elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. LÄS MER
5. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities. Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER