Sökning: "Aktionsforskning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning i skolan.

  1. 1. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  2. 2. Learning Through Taking Action : An empirical study into the early-stage business model development for a novel technology

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Maslov; Hugo Javenius; [2023]
    Nyckelord :Business Model; Business Model Innovation; Business Model Development; Business Model Innovation Process; Business Model Tools and Methods; Action Research; Nascent Market Entry; Multi-Disciplinary Innovation; 3D Bioprinting; Affärsmodell; Affärsmodellsinnovation; Affärsmodellutveckling; Affärsmodellsinnovationsprocess; Affärsmodells-verktyg och metoder; Aktionsforskning; Begynnande marknadsinträde; Multidisciplinär innovation; 3D-bioprinting;

    Sammanfattning : This thesis examines the critical factors shaping early-stage business model development. As a result, this paper provides insights and recommendations for the effective commercialization of innovations. LÄS MER

  3. 3. Musicking i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om att lyfta fram musiken i fritidshemmet och öka samverkan med musikämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Larsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Musicking; Samverkan; Inspiration; Social tillhörighet; Populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att lyfta fram musik som en naturlig del av fritidshemmets undervisning och att utveckla en samverkan mellan lärarna i fritidshemmet och musikläraren i skolan. Arbetet utgick från aktionsforskning samt Comprehensive Musicianship som metoder och presenterades utifrån följande steg; nulägesanalys, tidigare forskning, teoretiska begrepp, planering och genomförande avaktioner. LÄS MER

  4. 4. Planerade Utomhuspedagogiska aktiviteter i fritidshemmet : För en bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Luisa Lindkvist Gómez; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; elev; särskilt stöd; utomhus; aktiviteter; uppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att tillämpa aktionsforskning som ett när- och deltagarorienterat arbetssätt för att implementera planerade utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta för att studera huruvida utomhuspedagogiska aktiviteter kan gynna en bättre inkludering samt försöka få en uppfattning av inkludering från elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER