Sökning: "Amanda Aronsson"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Amanda Aronsson.

  1. 1. Platsens betydelse för undervisning. : En fokusgruppstudie om förskollärares uppfattningar kring undervisning på olika platser.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Amanda Vristel; Alicia Aronsson; [2019]
    Nyckelord :plats; undervisning; planerad; spontan; förskollärarens roll; sinnliga upplevelser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utveckla kunskap om vilka föreställningar förskollärare har om platsens betydelse för undervisning. Forskningsfrågorna i studien är: Var väljer förskollärarna att bedriva undervisning? På vilka platser beskriver förskollärarna att den spontana undervisningen sker? Vilka förutsättningar för undervisning menar förskollärarna att platserna ger? Datainsamlingen har skett genom tre fokusgruppssamtal, sammanlagt har nio förskollärare deltagit i studien. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av att leva med bipolär sjukdom : En självbiografisk studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Amanda Andersson; Aina Aronsson; [2017]
    Nyckelord :bipolar disorder; nursing care; experiences; lifeworld; meaning analysis; bipolär sjukdom; omvårdnad; upplevelser; livsvärld; innebördsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bipolär sjukdom är en kronisk sjukdom som medför lidande för individen. Sjukdomen kännetecknas av återkommande maniska och depressiva perioder. Den påverkar individens livsvärld och hens upplevelse av sin hälsa. Sjuksköterskan har en betydande roll i att stödja dessa patienter. LÄS MER

  3. 3. Musikens lärandefunktioner i förskolan : En kvalitativ undersökning av musik i förskolan som ett eget kunskapsmål respektive pedagogiskt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Aronsson; Amanda Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Estetik Förskoleverksamhet Musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att få en inblick i pedagogers tankar om musikanvändandet i förskoleverksamheten och musikens funktion som ett pedagogiskt arbetssätt respektive eget kunskapsmål. Frågeställningarna har behandlat hur pedagoger ser på musik i förskolan samt vilket lärande pedagoger anser synliggörs i musikaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Informationshantering hos personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : Hur personer med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi hanterar och bearbetar information i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Aronsson; Emma Arnehov; [2013]
    Nyckelord :Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Ordblind; Biblioteks- och informationsvetenskap; Informationshantering; Informationsförmedling; Informationsförsörjning; Yrkesverksam; Arbete; Kompetens; Samspel; Arbetssätt; Svårigheter; Hjälpmedel; Kompensatoriska hjälpmedel; Alternativa verktyg; Metoder; Strategier; Kommunikation; Likvärdhet; Tillgänglighet; Skam; Självförtroende;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how individuals with reading- and writing disabilities and dyslexia handle their information need in the workplace. The method that has been used is a qualitative study made with interviews with individuals who have these problems, to see how they think and feel about the flow of information on their everyday basis. LÄS MER