Sökning: "Amanda Pääjärvi"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Amanda Pääjärvi.

  1. 1. Undervisning i tidsbristens klassrum : En kvalitativ studie rörande tidsbristens inverkan på den svenska gymnasiala historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amanda Pääjärvi; [2020]
    Nyckelord :Subject of history; history teaching; history teacher; upper secondary school; curriculum; time; didactics of history; Sweden; Historieämnet; historieundervisning; historielärare; gymnasiet; ämnesplan; läroplan; tid; historiedidaktik; Sverige;

    Sammanfattning : The aim of the study presented in this report was to analyse how the lack of time in the subjectof history, in Swedish upper secondary school, tend to influence the process of history didacticsthat affects teachers’ implementation of the curriculum. Furthermore, the study aimed toanalyse the outcome of the history didactics process in the vocational and theoretical programs. LÄS MER

  2. 2. Livsåskådningar i gymnasial undervisning. : Religionslärares presentation och definition av livsåskådningar.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amanda Pääjärvi; [2018]
    Nyckelord :Religionskunskap; undervisning; livsåskådning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Livsåskådningskunskap? Är det en benämning som kan ersätta den nuvarande beteckningenreligionskunskap för religionsundervisningen i den gymnasiala skolan i Sverige? Genomtiderna har religionsämnet bytt namn ett flertal gånger, och idag pågår en debatt där det lyftsfram att religionskunskap bör byta namn igen och denna gång till livsåskådningskunskap.Syftet med denna uppsats är att genom en semistrukturerad intervjustudie utröna hurreligionslärare på gymnasial nivå väljer att definiera och presentera livsåskådningar iundervisningen. LÄS MER