Sökning: "Ambisonics"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Ambisonics.

  1. 1. Evaluation of ambisonic microphone techniques in conjunction with spot-microphones for 360-degree video within an acoustic environment

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linus Sjöholm; [2023]
    Nyckelord :ambisonics; media; microphone; microphone technique; 360-degree video; audiovisual;

    Sammanfattning : In recent years, the popularity of 360-degree video paired with 1st order ambisonic audio has seen a rise on different social media platforms online. Due to this increase in popularity, many new ambisonic microphones have been developed and are now available on the market. LÄS MER

  2. 2. Lost in Space : Three Case Studies in Music Production Using Immersive Audio

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Henry Olavi Mikkonen; [2022]
    Nyckelord :Music production; immersive audio; Ambisonics; Dolby Atmos; Virtual Reality VR ; 360-video; psychoacoustics.; Musikproduktion; immersivt ljud; Ambisonics; Dolby Atmos; Virtual Reality VR ; 360-video; psykoakustik.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete innefattar en utforskning om mitt arbete med immersivt ljud och hur det har påverkat min konstnärliga praktik som musikproducent. Utforskningen görs genom en analys av tre delstudier bestående av en 360-video som spelades in i S:t Jakobskyrkan i Stockholm, en VR upplevelse i en virtuell kopia av Nathan Milsteinsalen på Kungliga Musikhögskolan, samt en komposition som producerades med Dolby Atmos. LÄS MER

  3. 3. Ljuddesign för Virtual Reality : En studie om att gestalta närvaro

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Benjamin Löfberg; Erik Tunhult; [2021]
    Nyckelord :Virtual Reality; Immersion; Presence; Sound Design; Audio Production; Virtual Reality; Immersion; närvaro; ljuddesign; ljudproduktion;

    Sammanfattning : I nuvarande forskning så existerar det ett research gap inom ljudproduktion och ljuddesign för Virtual Reality-applikationer. Det finns en mängd teknisk forskning om uppspelning av spatialiserat ljud för virtual reality med tekniker som binauralt ljud, HRTF (head-related transfer functions) och ambisonics. LÄS MER

  4. 4. Interaktivitet inom ambisonics : Samband mellan rörelser och interaktivt ljud

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :David Johansson; Nils Rydh; [2021]
    Nyckelord :Kinaesthesia; agency; interactivity; ambisonics; interactive audio; Kinestesi; agens; interaktivitet; ambisonics; interaktivt ljud;

    Sammanfattning : Musik och rörelser har sedan urminnes tider varit nära bundna via dansen, men detta sambandet har för det mesta varit endimensionellt i den mening att en eller fler människor som reagerar till musik eller ljud av något slag. Här har vi sett att det finns ett intressant rumsligt, interaktivt och sinnligt utforskande att göra. LÄS MER

  5. 5. Binauralt ljud för hörlurar genom högtalare : Stereofoniskt surround-ljud i ett suboptimalt ljudsystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Oscar Andersson Skog; [2020]
    Nyckelord :Binaural; Equal-Power Panning; Headphones; Loudspeakers; Surround; Stereo;

    Sammanfattning : Binaural sound reproduction is most commonly made with headphones, although little research has been dedicated towards evaluating the sound of binaural for headphones reproduced on loudspeakers, which is the purpose of this thesis. An experimental quantitative method was designed in order to measure the objective effect of binaural processing both on headphones and loudspeakers so that they could be compared. LÄS MER