Sökning: "Ann-Louise Man"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Ann-Louise Man.

  1. 1. Omsorgspersonals upplevelse av sitt bemötande av personer med självskadebeteende

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Handikappvetenskap

    Författare :Ann-Louise Sanderson; [2017]
    Nyckelord :self-harm; self-injury; self-injurious; staff; approach; treatment; coping; nursing;

    Sammanfattning : Självskadebeteenden beskrivs i forskning som komplexa och svåra att förstå, bemöta och behandla. Ett flertal studier påpekar bristen på kunskap inom området samt information om och vägledning i hur man bör bemöta dessa beteenden. Ett flertal studier belyser självskadande individers negativa erfarenheter av omsorgspersonalens bemötande. LÄS MER

  2. 2. När man inte vet - Patienters upplevelser av att vårdas för ospecifik buksmärta på kirurgiska akutvårdsavdelningar

    Magister-uppsats,

    Författare :Ann-Louise Andersson; Linda Berghäll Friman; [2014-06-03]
    Nyckelord :acute abdominal pain; nursing care; acute care; information;

    Sammanfattning : Inledning: Att som patient bli akut sjuk och tvingas söka vård innebär en orolig och sårbar tid för individen och kräver en god relation mellan sjuksköterska och patient. På en kirurgisk akutvårdsavdelning (KAVA) vårdas patienter med olika diagnoser och trauman. LÄS MER

  3. 3. Krontätheten hos olika lövträdarter i avlövat tillstånd : en studie av trädkronors genomsläpplighet av solljus under vintern

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ann-Louise Dyer; [2013]
    Nyckelord :lövträd; genomsläpplighet; solstrålning; transmissivitet; skugga; vinter; avlövat; krontäthet;

    Sammanfattning : På grund av den förtätning som sker i många städer världen över finns det idag ett behov av att skapa multifunktionella grönytor som används under en så stor del av året som möjligt och som kan konkurrera om en plats i staden. För att kunna skapa dessa ytor är det viktigt att veta så mycket som möjligt om vad som gör en plats attraktiv. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa elever i läs- och skrivsvårigheter i samhällsorienterande ämnen. : En fenomenologisk studie om So-lärares erfarenheter och upplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ann-Louise Axelsson; [2012]
    Nyckelord :Fenomenologi; livsvärld; upplevelser; erfarenhet; läs- och skrivsvårigheter; So- lärare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning    I examensordningen (SFS 2008:132) gällande speciallärare står det bland annat beskrivet att speciallärare ska vara kvalificerade samtalspartners och rådgivare i frågor som rör språk, - skriv och läsutveckling.    Därför är    syftet med den här studien att undersöka vad högstadielärare i So har för erfarenheter av att i sin undervisning undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter och hur de bemästrar de svårigheter de möter i sin strävan att tillgodose dessa elevers behov. LÄS MER

  5. 5. Lek är liv! : En undersökning om pedagogers förhållningssätt till barns lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annie Erlandsson; Ann-Louise Kjellberg; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi säger ofta att leken är så viktig, att leken är barns sätt att lära. I svensk förskola är den s.k. fria leken ett stående inslag. LÄS MER