Sökning: "Anna Hedin"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Anna Hedin.

  1. 1. Influence of Humidity Over the Properties of Wood Fiber-based Biocomposites

    Kandidat-uppsats, KTH/Fiber- och polymerteknologi

    Författare :Arvid Hedin; Anna Kudinova; Linnea Masso; [2022]
    Nyckelord :Wood Polymer Composite; WPC; Relative Humidity; RH; Tensile Testing; Polypropene; FibraQ; Wood Fiber; Surface Treatment; Mechanical Properties;

    Sammanfattning : The project aims to develop a methodology to study the variation in properties of wood polymer composites (WPC’s) with/without surface treatment at different humidity conditions. The project aims to investigate the behavior of biocomposites at 50%, 80%and 100% relative humidity (RH). LÄS MER

  2. 2. Var är livsfrågorna? : En studie om hur livsfrågor konstrueras i två läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Hettman; Anna Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Lärobok; Kritiskt diskursanalys; Styrdokument;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur livsfrågor konstrueras i två valda läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext, med hjälp av forskningsfrågorna Hur konstrueras livsfrågor i elevuppgifter?; Hur konstrueras livsfrågeperspektivet i de textavsnitt som behandlar ett ämnesinnehåll?; Hur är sambandet mellan ämnesinnehåll och elevuppgifter?; Hur korrelerar konstruktionen av livsfrågor i de utvalda läroböckerna med den som finns i  Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2018)?. Det empiriska materialet samlades in genom en analys av två läroböcker anpassade för årskurs 1-3: Boken om SO 1-3 (2013) av Annica Hedin & Elisabeth Ivansson med och PULS SO-boken (2011) av Maria Willebrand och Göran Körner. LÄS MER

  3. 3. Unlocking liberation : a study on critical pedagogy projects with Saraguro women, Ecuador

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Anna Hedin; [2020]
    Nyckelord :Critical pedagogy; Conscientisation; Praxis; Liberation; Saraguro; Paulo Freire; Mujerista theory; Alternative development; Participatory development; Social Sciences;

    Sammanfattning : How can critical pedagogy (CP) further Indigenous women’s sociopolitical agency and liberation? This case study is engaging with a CP project conducted by the Ecuadorian NGO GAMMA with Indigenous Saraguro women. Given its methodological approach, the project represents an interesting case for looking into alternatives to top-down and technocratic capacity building approaches within mainstream development. LÄS MER

  4. 4. "Jag lär mig mer engelska hemma än i skolan" : En hermeneutisk studie kring elevers upplevelser av muntlig kommunikation i engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Hedin; Linda Svegard; [2019]
    Nyckelord :Andraspråk; Engelska; Fritidsengelska; Samtal; Skolengelska;

    Sammanfattning : Då vi lever i en allt mer globaliserad värld är det till sin fördel att bemästra det engelska språket. Det är ett internationellt problem att elever avstår samtal på engelska i engelskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Vad motiverar elever till att samtala på engelska i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Hedin; Linda Svegard; [2019]
    Nyckelord :Andraspråk; Engelska; Motivation och Samtal;

    Sammanfattning : De senaste åren har resultat från nationella prov indikerat på att den muntliga förmågan inom engelska har avtagit. Syftet med denna kunskapsöversikt är att beskriva vad forskning säger om vad som får elever att utveckla sin muntliga kommunikation i engelska utifrån kommunikationens innehåll. LÄS MER