Sökning: "Anna Rosenqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Anna Rosenqvist.

  1. 1. Inget tjafs och bråk!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Konstantoulas; Daniel Rosenqvist; [2023-10-24]
    Nyckelord :rast; rastverksamhet; praktikgemenskap; allians; ramfaktorer; inneslutning; uteslutning;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att jämföra förutsättningar att bedriva en rastverksamhet som skapar möjligheter för elever att ingå i praktikgemenskaper och allianser. Vi undersöker om synen på rasten som social arena för elever, det pedagogiska uppdraget och förutsättningarna skiljer sig åt mellan skolorna. LÄS MER

  2. 2. Min kära lilla ponny : Hästbokens utveckling från Black Beauty till Sigge

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jessica Rosenqvist; [2023]
    Nyckelord :Horses; Horse-books; genre; Black Beauty; Anna Sewell; Britta och Silver; Lisbeth Pahnke; Alla älskar Sigge; Lin Hallberg; Heteronormativity; Narrative; Relations; Hästar; Hästböcker; genre; Black Beauty; Anna Sewell; Britta och Silver; Lisbeth Pahnke; Alla älskar Sigge; Lin Hallberg; Heteronormativitet; berättande; relationer;

    Sammanfattning : The horse-book is a literary genre which is considered very popular among young girls. Black Beauty (1877) by Anna Sewell is the very first horse-book and was therefore what started the genre. It is highly different from the horse-books of today which is what this paper looks at to see how the genre has evolved. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt arbetssätt i förskoleklass : Med fokus på delaktighet och samspel

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Rosenqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra ett antal förskoleklasslärarea arbetssätt med förskoleklasswlever, där nedanstående frågeställningar undersöks. Hur resonerar förskoleklasslärare om vilken betdelse lärarens arbetssätt och bemötande har, för att skapa en barngrupp där delaktighet och samspel finns? Hur kan förskoleklassläraren arbeta för att alla barn ska känna sig delaktiga i gruppen? Min studie utgår från det sociokulturella perspektivet med Lev Vygotskij som företrädare. LÄS MER

  4. 4. Lärande - en socioekonomisk fråga eller inte?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Rosenqvist; Carola Perry; [2019]
    Nyckelord :Nyckelstrategier; Formativ bedömning; Feedback; Socioekonomiska förutsättningar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete problematiserar hur lärare kan synliggöra lärandemålen i matematik isin undervisning på två skolor med skilda socioekonomiska förutsättningar.Idén uppkom då vi på utbildningen jämförde hur olika förutsättningar lärare kan ha på våraskolor och hur detta påverkar elevernas måluppfyllelse. LÄS MER

  5. 5. “Minska barngrupperna, så man inte har så många barn att skapa anknytning till” Pedagogers uppfattning om, och förutsättningar för en god anknytning vid inskolning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Rosenqvist; Hanna Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur pedagoger ser på begreppet anknytning samt vilka förutsättningar de ges för att barnet ska knyta an till dem under inskolning. Hur barnet under denna period lyckas knyta an till pedagogerna är av vikt med tanke på barnets trivsel och välmående på förskolan samt känslan av trygghet. LÄS MER