Sökning: "Anne Arvidsson"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Anne Arvidsson.

  1. 1. Existerar ett heteronormativt förtryck i dagens turism? : Intersektionalitetsteorier genom svenska homosexuella turisters resor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Anne Arvidsson; Tobias Wester; [2016]
    Nyckelord :Tourism; homosexuality; heteronormativity; experiences; intersectionality; Turism; homosexualitet; heteronormativitet; upplevelser; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Att vara homosexuell och att resa kan ge upphov till många problem trots uppfattningen att en homonormativitet håller på att utvecklas i dagens samhällen. Inom ramen för denna uppsats undersöks homosexuella svenskars upplevelser och behov som turister. LÄS MER

  2. 2. Samarbete mellan hem och skola kring barn i behov av särskilt stöd : Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar berättar om sina erfarenheter av samarbete med skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne Arvidsson; [2014]
    Nyckelord :samarbete; föräldrar; skola; barn i behov av särskilt stöd; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Barns uppfattningar av rörelseglädje

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Bodil Anne Arvidsson Klingvall; [2013]
    Nyckelord :Rörelseglädje; uppfattning; meningskapande; smak;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie var att undersöka barns uppfattningar av fenomenet rörelseglädje och vilken innebörd rörelseglädje har för dem. Ur ett hälsoperspektiv är det viktigt att människan är fysiskt aktiv. LÄS MER

  4. 4. Inkludering - Vem du än är, var du än bor? : Framgångsfaktorer för inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anne Arvidsson; [2012]
    Nyckelord :ADHD; Asperger syndrom; grundskola; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka framgångsfaktorerna och förutsättningarna är för att kunna undervisa elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Frågeställningarna var: Vilken kompetens inom området neuropsykiatri anser lärarna att det finns i skolan? Vilka anpassningar anser de intervjuade lärarna behövs för att inkludering ska kunna fungera? Vilket stöd anser lärarna att de behöver för att lyckas med inkludering av barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? På vilket sätt kan undervisningsmiljön för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skilja sig åt i de undersökta skolorna? I studien användes kvalitativ metod i form av intervjuer med olika pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Gelman och Gallistels fem principer om uppräkning :  En observations- och intervjustudie på två förskoleavdelningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Anne-Frid Arvidsson; Louise Svedberg; [2010]
    Nyckelord :Gelman Gallistel; uppräkning; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att samla in data över barns räknande och räkning av antal samt över hur pedagoger uppmuntrar barn till räkning för att pröva om resultaten svarar mot Gelman och Gallistels fem principer. De metoder som användes var observation och kvalitativa intervjuer, vi observerade Gelman och Gallistels fem principer i samlingar, fria aktiviteter och i rutinsituationer. LÄS MER