Sökning: "Annica Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Annica Lärare.

  1. 1. "Samverkan - det är grundpelaren" : En kvalitativ studie utifrån samverkan mellan specialpedagoger och lärare runt det proaktiva arbetet på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Verlinden; Annica Thörn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Thörn, Annica och Verlinden, Susan (2022). ”Samverkan - det är grundpelaren.” Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete kring läsning av skönlitteratur i årskurs 3 : Boksamtal, högläsning och tystläsning ur ett finländskt och åländskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annica Löfroth; Johanna Winqvist; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; tystläsning; boksamtal; stöttning; förståelse; interaktion; årskurs 3; Finland; Åland; Sverige;

    Sammanfattning : I och med vår svenska lärarutbildning i relation till att vi bor i Finland respektive på Åland har vi fått en uppfattning av att boksamtal inte är en aktivitet som används i lika stor utsträckning i Finland och på Åland jämfört med i Sverige. Detta examensarbete syftar till att ta reda på om och hur lärare i Finland och på Åland använder högläsning, tystläsning och boksamtal för att gynna elevers lärande i arbete med skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Förebygga nätmobbning : Lågstadielärares perspektiv på skolans förebyggande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annica Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kränkningar; Grundskola; Antimobbningsprogram;

    Sammanfattning : Nätmobbning är ett problem som kan leda till flera allvarliga konsekvenser som påverkar ungdomar och deras familjer. De flesta barn och ungdomar använder internet dagligen. Fler och fler barn i ung ålder får egen mobiltelefon eller surfplatta. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemslärarens osynliga verktygslåda, relationspedagogikens och erfarenhetens betydelse i fritidshemslärarens yrke.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jesper Serrander; Annica Trygg; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; leisure time center; leisure time pedagogy; experience; proven experience; Relationell kompetens; fritidshem; fritidspedagogik; erfarenhet; beprövad erfarenhet;

    Sammanfattning : Syftet och tanken bakom det här självständiga arbetet är att synliggöra hur viktigt relationsskapande och således också relationen mellan lärare och elev är för elevernas lärande. Vi vill också bringa ljus på det som kallas erfarenhet och beprövad erfarenhet samt vad som egentligen händer med fritidshemmet om beprövad erfarenheten försvinner från verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Missuppfattningar om antibiotikaresistens bland elever i årskurs 9 och lärares tankegångar kring att undervisa om antibiotikaresistens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Annica Ivansson; [2021]
    Nyckelord :Antibiotikaresistens; Missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka medvetenheten om missuppfattningar elever i åk 9 har om antibiotikaresistens. I studien identifierades i huvudsak två olika missuppfattningar bland eleverna; missuppfattningar om vad begreppet resistens innebär och missuppfattningar om vad antibiotika kan användas till. LÄS MER