Sökning: "Annika Berglund"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Annika Berglund.

  1. 1. Folkbibliotekarien - en renässansbyråkrat? : En innehållsanalys av kompetenskrav på svenska folkbibliotek utifrån ett chefsperspektiv

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Berglund; Samuel Bjelkenäs; [2023]
    Nyckelord :Kompetenser; Personliga egenskaper; Platsannonser; Bibliotekschefer; Innehållsanalys; Folkbibliotek;

    Sammanfattning : The work at Swedish public libraries today is multifaceted and covers many conceivable areas. As a librarian, you are expected to take on many different roles. To look for a job is a complicated process which is not facilitated by the complex picture and difficulty in defining the professional role of a librarian. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers motivation till matematik med fokus på textuppgifter

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Berglund; [2022]
    Nyckelord :motivation; textuppgifter; matematikundervisning; matematikdidaktik; affekt; gymnasieskolan; semistrukturerad intervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur gymnasieelever uttrycker motivation, både allmänt för matematik och för matematiska textuppgifter. Forskningsfrågorna behandlade vilka typer av motivation eleverna uttrycker gällande de två områdena, samt om det finns kopplingar däremellan. LÄS MER

  3. 3. GDPR – HUR STORT KAN DET VARA? : En studie om hur HR-medarbetare upplever att de påverkas av och förbereder sig inför ikraftträdandet av dataskyddsförordningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annika Berglund; [2018]
    Nyckelord :GDPR; Dataskyddsförordningen; HR; förändring; implementering.;

    Sammanfattning : Tjugofemte maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, i kraft vars syfte är att stärka individers skydd av personuppgifter, vilket kan innebära förändringar för hur organisationer hanterar personuppgifter. I Sverige ersätter GDPR den nu gällande Personuppgiftslagen, PuL, och innebär skärpta krav exempelvis genom att personuppgifter som samlas in, sparas och behandlas ska med ett tydligt syfte ha förankring i en av de sex rättsliga grunderna för att vara lagliga att behandla. LÄS MER

  4. 4. En analys av faktorerna som berör beslutsprocessen för flexibla livsmedelsförpackningar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Förpackningslogistik

    Författare :Jenny Berglund; Marie Hallbergson; [2005]
    Nyckelord :Flexibla förpackningar; Värdekedja; Primärförpackning; Logistik; Förpackningslogistik; Papper; Plast; Technological sciences; Teknik; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: En analys faktorerna som berör beslutsprocessen av flexibla livsmedelsförpackningar Författare: Jenny Berglund, Marie Hallbergson Handledare: Malin Olander, Annika Olsson, Avdelningen för förpackningslogistik, Institutionen för designvetenskaper Problemställningar: ? Vilka drivkrafter ligger bakom besluten av förpackningar inom livsmedelsindustrin? ? Hur ser samarbetet i värdekedjan ut idag? ? Vad är uppfattningen, i värdekedjan, om papper respektive plast som förpackningsmaterial? Syfte: Syftet med examensarbetet är att skapa större förståelse för de bakomliggande drivkrafterna vid beslut av förpackningar. Även hur samarbetet längs värdekedjan ser ut och vad inställningen till plast och papper som förpackningsmaterial är. LÄS MER

  5. 5. Integrerad företagsidentitet och varumärkesidentitet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jeanette Berglund; Annika Olsson; [2002]
    Nyckelord :Varumärkesidentitet; Företagsidentitet; Egna varumärken; EVM; Identitetsprisma; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att integrera begreppen varumärkesidentitet och företagsidentitet. Problemet är hur begreppen varumärkesidentitet och företagsidentitet kan integreras i Kapferers identitetsprisma. Teoretiskt har vi utvecklat identitetsprismat utifrån existerande teorier och skapat vår egen referensram. LÄS MER