Sökning: "Anti-Semitism"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade ordet Anti-Semitism.

  1. 11. Yttrandefrihet eller hets mot folkgrupp? : En kvalitativ analys av traditionella kontra alternativa nyhetsmediers gestaltning av koranbränningarna i Malmö 2020

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alfred Larsson; Anton Lindskog; [2021]
    Nyckelord :The Quran burnings; freedom of speech; framing; carnivalesque; alternative news media; populism; clash of civilizations; intermedia agenda-setting;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis was to examine how traditional news media vis-à- vis alternative news media in Sweden portrayed the Quran burnings and the riots which followed during august in the summer of 2020. With the basis in framing theory and intermedia agenda setting we examined these research questions: How do the news papers frame the Quran burnings? What discourses are reproduced? How do the traditional news papers and the alternative news papers framing of the Quran burnings differ from each other?  The qualitative methods used in this bachelor thesis were Robert Entmans framing theory combined with Rens Vliegenthart & Stefaan Walgraves intermedia agenda setting theory. LÄS MER

  2. 12. Hitlers roll i läroböcker : – en textanalys av åtta läroböckers framställning av Hitlers roll i utvecklandet av nazism och Förintelsen utifrån ett aktörs -och strukturperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Samantha Olsson; [2020]
    Nyckelord :Hitler; läromedel; historieundervisning; Förintelsen och nazism;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to investigate the role Hitler played in explanations for the rise of Nazism and the Holocaust. The starting point is textbooks in history for high school from the 1960s to 2014. LÄS MER

  3. 13. Molnfri Bombnatt : Att arbeta med värdegrund och antisemitism i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Bladh Krantz; [2020]
    Nyckelord :Molnfri Bombnatt; antisemitism; värdegrund; didaktisk potential; tematik och narratologi.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka den didaktiska potential som finns i romanen Molnfri Bombnatt i syfte att arbeta med skolans värdegrund i svenskämnet på gymnasiet. I studien har en tematisk och narratologisk analys gjorts, vilket visat att det finns flera didaktiska infallsvinklar att använda sig av i sin undervisning för att motverka antisemitism och för att arbeta med värdegrundsfrågor. LÄS MER

  4. 14. Centerpartiets motion 3.28 under partistämman 2019 : En argumentationsanalys över debatten rörande Centerpartiets motion 3.28 om manlig omskärelse och argumenten från Centerpartiet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Tobias Jäderqvist; [2020]
    Nyckelord :centerpartiet; religionsfrihet; omskärelse; argumentationsanalys; antisemitism;

    Sammanfattning : In September 2019, the Center Party held its party meeting and during that meeting the party went against the party leadership regarding motion 3.28 concerning male circumcision. From now on, the Center Party´s new direction regarding the issue of male circumcision would be that it would be banned unless the procedure was done for medical reasons. LÄS MER

  5. 15. Att ta ansvar för historien : Elevers historiska tänkande kring Förintelsen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikaela Andersson; [2020]
    Nyckelord :historical thinking; historical understanding; holocaust; holocaust education; powerful knowledge; students; students understanding; historiskt tänkande; historisk förståelse; förintelsen; elevers förståelse;

    Sammanfattning : The Holocaust is an important part of Swedish history teaching. It tends to exemplify human rights violations and has become a means to educate students to be better citizens. Swedish studies have often focused on students’ historical consciousness. This study aims to examine students’ historical thinking about the Holocaust. LÄS MER