Sökning: "Argumenterande texter"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Argumenterande texter.

  1. 1. Är det fria ordet fritt i läromedlen? : En studie av synen på argumenterande texter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Adelhult; [2023]
    Nyckelord :argumenterande texter; demokrati; medielandskap; mottagaranpassning; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Based on the democratic goals and mission in the Swedish curriculum and the rapidly changing media landscape, this study examines how textbooks, for pupils aged 13-15, present the writing of argumentative texts. Using content analysis and Ivanić's six discourses of writing and learning to write as a framework, fundamental aspects are reviewed: the writer, the reader, the media, the function attributed to the argumentative texts, and the writing discourse. LÄS MER

  2. 2. Är det fria ordet fritt i läromedlen? : En studie av synen på argumenterande texter.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Adelhult; [2023]
    Nyckelord :argumenterande texter; demokrati; medielandskap; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Based on the democratic goals and mission in the Swedish curriculum and the rapidly changing media landscape, this study examines how textbooks, for pupils aged 13-15, present the writing of argumentative texts. Using content analysis and Ivanić's six discourses of writing and learning to write as a framework, fundamental aspects are reviewed: the writer, the reader, the media, the function attributed to the argumentative texts, and the writing discourse. LÄS MER

  3. 3. Vilka faktorer kan bidra till läsmotivation hos grundskoleelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatime Murati; Marigona Muslija; Soran Hassan; Ann-Christin Ledin; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; faktorer; grundskolan; mellanstadiet;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har behovet av att kunna tillgodose sig text ökat drastiskt i och med globaliseringen och den växande teknologin. Mot ovanstående har skolan och utbildningen ökat sina krav på hur elever idag ska kunna möta och hantera en allt större genre av texter som skönlitterär, fakta, beskrivande, argumenterande, utredande och så vidare. LÄS MER

  4. 4. Jämförande analys av argumenterande texter i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Aliaksandra Rybachkina; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; argumenterande texter; nationella prov; argumentanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om gymnasielevernas argumenterande texter följer en typisk struktur för argumentation och om det finns skillnader i texterna mellan elever som läser svenska som andraspråk 1 och svenska 1 på gymnasiet. Undersökningen görs genom argumentanalys och analys av textmönster utifrån en handbok som riktmärke. LÄS MER

  5. 5. Konnektivbindning i gymnasiets elevtexter : En jämförelse av åren 2002 och 2012

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jorunn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :konnektiver; konnektivbindning; satskonnektion; elevtexter; Svenska B;

    Sammanfattning : Konnektiver som men och eftersom är explicita kohesionsmarkörer och därmed viktiga verktyg för att synliggöra hur enskilda meningar är tänkta att hänga samman som en text. Syftet med denna uppsats är att jämföra hur konnektiver används i 40 elevtexter från de nationella proven i Svenska B åren 2002 och 2012. LÄS MER