Sökning: "Att arbeta språkutvecklande med skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Att arbeta språkutvecklande med skönlitteratur.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Holmander; Hanna Svensson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; litteraturdidaktik; skönlitteratur och språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt genom skönlitteratur för lågstadieelever. Därtill behandlas vilka möjligheter och utmaningar skönlitteraturen utgör i förhållande till dagens mångkulturella skolor. LÄS MER

  2. 2. Lärarmagi genom skönlitteratur : Ett språkutvecklande klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maja Eriksson-Poulsen; [2020]
    Nyckelord :boksamtal; skönlitteratur; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Att tänka högt är språkutvecklande, det finns alltså en tydlig koppling mellan tanken och språket. Studien har en kvalitativ utgångspunkt där de teoretiska perspektiv som fungerar referensram för studien är sociokulturell teori och konstruktivism. LÄS MER

  3. 3. Att läsa eller icke läsa…? : En litteraturstudie om skönlitteraturens legitimitet i undervisningen i grundskolans åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lesniak; [2019]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; Litteraturdidaktik; Skönlitteratur; Syfte; Lärare; åk 7-9;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur skönlitteraturen legitimeras i svenskundervisning för årskurs 7-9 utifrån befintlig forskning inom ämnet. Studien tar sin utgångspunkt i följande två frågeställningar: Varför ska elever arbeta med skönlitteratur i skolan? Vad menar forskning att undervisning i skönlitteratur ska utveckla hos eleverna? Eftersom denna studie är en litteraturstudie har aktuell forskning valts ut utifrån bestämda begränsningar. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i andraspråksklassrummet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linda Qvarnström; [2018]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsförståelse;

    Sammanfattning : Att läsa och arbeta med skönlitteratur är ett obligatoriskt moment i svenska som andraspråk på gymnasiet och kräver därför förmåga att läsa litterära texter. Studier har visat att elever med annat förstaspråk än svenska presterar sämre på läsförståelsetester jämfört med elever med svenska som förstaspråk när det gäller såväl litterära texter som informationstexter. LÄS MER

  5. 5. Lågstadielärares dagliga arbete med skönlittertur : Läsning i språkutvecklande syfte i svenska och svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Boudrie; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselev; förstaspråkselev; läsning; skönlitteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs F – 3 arbetar med skönlitterär läsning för att främja elevers språkutveckling. Studien grundas i tre frågeställningar där den första syftar till att beskriva hur lärare arbetar med skönlitterär läsning. LÄS MER