Sökning: "Att identifiera omsorgssvikt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Att identifiera omsorgssvikt.

  1. 1. Att uppmärksamma barn som far illa i hemmet : En svår uppgift för skolsköterskan

    Magister-uppsats,

    Författare :Camilla Albertsson; Josefine Bäckstrand; [2023]
    Nyckelord :School nurse; children who are abused at home; experiences; literature review; frustration; experience; cooperation; Skolsköterska; barn som far illa i hemmet; upplevelser; litteraturöversikt; frustration; erfarenhet; samarbete;

    Sammanfattning : Barn som far illa i hemmet kan innebära både fysiskt och psykiskt våld, sexuella övergrepp och omsorgssvikt vilket kan leda till att barnets utveckling tar skada, både psykiskt och fysiskt. Skolsköterskan har här en viktig roll genom att identifiera och se till att barnen och eleverna får stöd och hjälp. LÄS MER

  2. 2. Kan ett screeninginstrument underlätta identifieringen av psykosociala riskfaktorer i små barns hemmiljö?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Anna Berg; [2021]
    Nyckelord :screeninginstrument; psykosociala riskfaktorer; prevention; barnmisshandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn far illa i vårt land. Alla former av barnmisshandel kan ge fysiska och psykiska konsekvenser hela livet. Att identifiera psykosociala riskfaktorer tidigt i ett barns liv och erbjuda insatser till vårdnadshavarna kan minska barns lidande. LÄS MER

  3. 3. “Vi är barnens räddning, vem annars ska se och höra de här små barnen som vi faktiskt arbetar med?” : – Förskollärares uppfattningar och resonemang kring arbetet av barn i omsorgssvikt utifrån ett professionsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Nina Franzon; Emma Hjertstedt; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskaperna om förskollärares uppfattningar, resonemang och agerande vid misstänkt eller uppmärksammad omsorgssvikt hos barn. Studien utgår från en kvalitativ insamlingsmetod med semistrukturerade intervjuer som bidrog till att besvara våra frågeställningar, Hur identifierar förskollärare barn i omsorgssvikt i förskolan? Hur beskriver förskollärare att de agerar med barn som är i omsorgssvikt? Vilka svårigheter upplever förskolläraren i sin profession relaterat till barn som är i omsorgssvikt?   Det insamlade material har analyserats utifrån en tematisk analysmetod, där vi utifrån transkribering av intervjuerna funnit teman som vi i analysen använt som rubriker. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om BVC-sköterskors erfarenheter i mötet med familjer där misstanke om omsorgssvikt av barnet föreligger

    Magister-uppsats, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lotta Max; [2015]
    Nyckelord :omsorgssvikt; försummelse; BVC-sköterska; erfarenhet; identifiera; bemötande; föräldraskap;

    Sammanfattning : Forskning framhåller att den vanligaste formen av barnmisshandel är just omsorgssvikt, trots misstanke om ett stort mörkertal och bevis för långtgående konsekvenser. BVC-sköterskan har en unik möjlighet att förhindra och identifiera omsorgssvikt. LÄS MER

  5. 5. Barn till svagbegåvade eller lindrigt utvecklingsstörda föräldrar : Ur skolkuratorers perspektiv

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Mary Huynh; Veronica Wallenius; [2015]
    Nyckelord :föräldraskap; skola; skolkurator; resurser; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka hur skolkuratorer arbetar med att identifiera och stötta barn till svagbegåvade eller lindrigt utvecklingsstörda föräldrar. Tidigare forskning visar att kompetens är betydande för kvalitén i arbetet med barn som har en eller flera föräldrar med svagbegåvning eller lindrig utvecklingsstörning. LÄS MER