Sökning: "Att våga tala"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Att våga tala.

  1. 1. Våga tala engelska : En litteraturstudie om talets betydelse, fördelar och utmaningar i ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Green; Wilma Petersson; [2023]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; litteracitet; transspråkande; målspråk; grundskolan;

    Sammanfattning : Den muntliga kommunikationen är viktig för elevers andraspråksutveckling i engelska. Elever behöver utveckla olika strategier för att samtala och skapa förståelse när ordförrådet inte räcker till. Forskningsöversikten har i syfte att undersöka den muntliga kommunikationens betydelse i engelskundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Operationsteamets erfarenheter av icke-tekniska färdigheter för att undvika vårdskador : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Marléne Kimby Eklund; Erika Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Communication; non-technical skills; literature review; surgery; teamwork; medical injuries; Icke-tekniska färdigheter; kommunikation; litteraturstudie; operation; teamarbete; vårdskador.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårdskador drabbar ungefär 3–16% av samtliga sjukhusvårdade patienter, där 10–20 % uppstår till följd av en operation. Operationsteamet besitter flera icke-tekniska färdigheter, men vilka är av mest betydelse för att kunna undvika vårdskador under en operation. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare kan hjälpa elever att våga tala engelska : En studie om lärares syn på talängslans inverkan för elevers kommunikativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann-Mari Sunna; [2022]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; young language learners YLL ; willingness to communicate WTC ; Talängslan; unga språkelever; kommunikation;

    Sammanfattning : Att som elev delta muntligt i engelskundervisningen kan vara spännande för många elever men för en del elever uppstår talängslan. Talängslan innebär att man vid specifika situationer upplever ångest för att tala. LÄS MER

  4. 4. Att våga tala : Lärares upplevelser och erfarenheter av talängsliga elever – en kvalitativ intervjustudie i grundskolans F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Klara Andersson; Mathilda Bergström; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; tala; svenska språket; skola; grundskola; årskurs F–3; lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med talängsliga elever. Syftet gav upphov till tre frågeställningar om hur talängslan framträder, vilka utmaningar dessa elever står inför i skolan och vilka arbetssätt som lärarna anser gynnar de talängsliga eleverna. LÄS MER

  5. 5. Våldsutsatta kvinnors upplevelser av bemötandet från vårdpersonal : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Mai Wendler; Matilda Westerberg; [2022]
    Nyckelord :Domestic violence; encounter; healthcare professionals; women; Bemötande; kvinnor; våld i nära relation; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Introduktion: Våld i nära relation är ett stort samhällsproblem. 35 procent av alla kvinnor i världen har blivit utsatta för våld av en partner. Våldet kan vara psykiskt, fysiskt eller sexuellt och medför konsekvenser för både kvinnan och samhället. LÄS MER