Sökning: "Attityder till läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden Attityder till läsning.

  1. 1. "Wackra böcker stundom läsa…" : Om attityder till kvinnors läsning i svenskt 1700-tal

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anders Eklöv; [2024]
    Nyckelord :Reading; books; women; eighteenth century; genre paintings; conduct books; satire; consumption; Läsning; böcker; kvinnor; 1700-tal; genremåleri; rådgivningsböcker; satir; konsumtion;

    Sammanfattning : In a well-known verse Swedish eighteenth century writer Anna Maria Lenngren advise her fictive daughter to avoid reding, since it might distract her from her household chores. This paper intends to examine attitudes towards women’s reading in eighteenth century Sweden, using different kinds of sources: Satirical verses, conduct books for girls and young women and genre paintings by Swedish painter Pehr Hilleström, depicting bourgeoise and aristocratic interiors. LÄS MER

  2. 2. Den kulturella ryggsäcken : En jämförande studie av gymnasieelevers tillgång till kulturellt kapital och deras attityder till skönlitterärläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Carl Dahl; [2024]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; attityder; kulturellt kapital; gymnasieelever; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Skönlitteratur och läsning är bärande delar av skolämnet svenska. Trots det minskar läsningenbland ungdomar i gymnasieåldern. Det gör att frågan kring gymnasieelevers attityder blirintressant att undersöka. LÄS MER

  3. 3. Vilka effekter har utomhusundervisning i naturvetenskap på elevers lärande? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Ljungkvist; Lova Lorentzon; [2024]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att analysera, sammanställa och redogöra för forskning kring utomhuspedagogik i naturvetenskap. Detta undersöks genom att ta reda på vad forskning inom utomhuspedagogik i naturvetenskap kännetecknar i årskurserna 1-6. Vidare undersöks även om sådan undervisning bidrar positivt till elevernas lärande. LÄS MER

  4. 4. Läslust : Vad motiverar barn till läsning och hur arbetar lärare för attfrämja läslust?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Falk; Ida Björstig; [2023]
    Nyckelord :Läslust; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera, sammanställa och presentera vad forskningen säger om elevers läslust och motivation, hur lärarna arbetar för att främja detta samt vilken påverkan studiernas metoder och geografiska placering har på utfallet. För att analysera detta används tre frågeställningar: Vad har lärarna för läsfrämjande strategier för att gynna läslust? Hur ser elevernas attityder och syn på läsning ut, vad motiveras de av? Hur påverkar studiernas metod utfallet kring läslust och i vilken grad har landet som undersökningen genomförts i betydelse?   För att kunna fastställa kunskapsöversiktens validitet har vi genom noggrant utvalda urvalskriterier funnit 12 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelse av elevers attityder till läsning och undervisningsstrategier - En fenomenologisk studie utifrån undervisning i ämnet svenska årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniel Joelsson; Martin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Undervisningsstrategier; attityder till läsning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka hur ett antal lärare uppfattar elevers attityd till läsning och vilka undervisningsstrategier lärarna i ämnet svenska för årskurserna 4-6 uppger att de använder sig av. Frågeställningarna som studien syftar till att besvara är ‘hur uppfattar lärarna elevers attityd till läsning?’ och ‘vilka undervisningsstrategier uppger lärarna att de använder sig av?’. LÄS MER