Sökning: "Attributions theory"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Attributions theory.

  1. 1. Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? : En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Aronsson; Anton Lindström; [2023]
    Nyckelord :Leadership; relations between leader-employee; LMX-theory; attributions; Ledarskap; relationen mellan ledare-medarbetare; LMX-teorin; attribution;

    Sammanfattning : Titel: Ligger ledarskapet i medarbetarens händer? - En studie om ledarskap ur ledarens perspektiv Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefin Aronsson och Anton Lindström Handledare: Monika Wallmon Datum: 2023 – januari Syfte: Studiens syfte är att ur ledarens perspektiv undersöka hur ledarskapet påverkas av relationen mellan en ledare och en medarbetare. Mer specifikt, vilka konsekvenser det får i form av eventuell diskriminering av medarbetare eller för vilken utsträckning som ledaren delegerar egenmakt till medarbetaren. LÄS MER

  2. 2. “Det finns en strejkkultur hos SAS” : En kvalitativ innehållsanalys av SAS kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Palmén; Malin Jansson; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Scandinavia pilots’ unions; Kriskommunikation; Scandinavian airlines; Situational Crisis Communication Theory; Skandinaviska pilotföreningarna;

    Sammanfattning : Denna studie är ämnad att undersöka hur SAS utformat deras kriskommunikation under pilotstrejkerna 2019 och 2022. De både strejkerna bröt ut som en konsekvens av brutna förhandlingar mellan SAS och skandinaviska pilotföreningarna. LÄS MER

  3. 3. Do Not Blame it on Good Times, Blame it on The Attributions: A content analysis of attributions to wins and losses in match reports published by Swedish football clubs in Allsvenskan

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Lisen Lundvall; Styrbjörn Roald; [2022]
    Nyckelord :Sports communication; Attribution theory; Sweden; Allsvenskan; Football;

    Sammanfattning : Football is one of the most followed sports globally and its communication reaches a large audience, including both fans and other stakeholders. The purpose of this thesis is to investigate how Swedish football clubs in the top league, Allsvenskan, ascribe causes to their wins and losses in the match reports published online. LÄS MER

  4. 4. Relationsbaserade ledarskapsstilar : En kvalitativ studie ur följarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Emilio Nammour; Linda Jirges; [2022]
    Nyckelord :LMX theory; Dyadic relation; Transformative leadership; Transactional leadership; In-and-out group; Attribution; LMX-teorin; Dyadisk relation; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; In-och ut-grupp; Attribution.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att utifrån Leader-Member exchange teorin (LMX) undersöka om relationen mellan ledare och följare påverkar hur följaren upplever ledarens ledarskapsstil. Metod: En kvalitativ intervjustudie med deduktiv forskningsansats har tillämpats i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Exploring cultural orientation and its influence on business planning in new ventures: urban Indigenous Australian insights

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Sacca; Stephan Campbell Fernandini; [2021]
    Nyckelord :Culture; Cultural Dimensions Theory; Individualism-Collectivism; Cultural Orientation; Indigenous Entrepreneurship; Urban Indigenous Australia; New Venture Creation; Business Planning; Planning.; Business and Economics;

    Sammanfattning : The influence of one’s cultural orientation, particularly through Hofstede’s (1980; 2001) Individualism-Collectivism dimension, on entrepreneurs and planning within new ventures is an underexplored field in entrepreneurial research, specifically among cultural minorities. This study aims to understand the Individualism-Collectivism orientation of urban Indigenous Australian entrepreneurs based in Sydney, Australia, and how it can influence business planning in their new venture. LÄS MER