Sökning: "Avgångsbetyg"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Avgångsbetyg.

  1. 1. Modelling Pupils’ Grades with Multiple Linear Regression Model

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Aban Saleem; Jacob Blomgren; [2020]
    Nyckelord :Statistics; applied mathematics; education; mulitple linear regression; balanced scorcard; economics of education; Statistik; tillämpad matematik; utbildning; multipel linjär regression; balanserat styrkort; utbildning och ekonomi;

    Sammanfattning : This thesis was based on the subjects of mathematical statistics and industrial economics and management in order to analyze the grades of pupils in the final year of elementary school. The purpose was to find out what variables had a statistically significant impact on pupils’ final grades so that municipalities and schools could better understand what variables are important when trying to improve the average school results. LÄS MER

  2. 2. Betygsutveckling i Dansteknik : en kvantitativ studie om gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Niklas Fransson; [2019]
    Nyckelord :quantitative; grades; grade distribution; subsequent grades; dance; dance technique; school; upper secondary education; Stockholm; Sweden; kvantitativ; betyg; betygsfördelning; efterföljande kurser; betygsutveckling; dans; dansteknik; estetiska programmet; dansinriktning; gymnasieskola; Stockholm; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ny kunskap om svenska gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik. Studien omfattar en totalundersökning av avgångsbetygen för de 414 gymnasieelever som avslutat sina studier vid det estetiska programmets dansinriktning i Stockholms stad under åren 2014 - 2018. LÄS MER

  3. 3. Likvärdighet på den svenska gymnasieskolan - en vacker tanke. Den goda eller onda betygsspiralen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anders Svensson; [2018-03-01]
    Nyckelord :Avgångsbetyg; meritvärden; likvärdighet; fria skolvalet; motivationsnivåer;

    Sammanfattning : Title: Equity at the Swedish upper secondary school - a beautiful thought The good or evil grade spiral Author: Anders Svensson Term / year: VT 2017 Supervisor: Ilona Rinne Course: LKXA1G V17 Examiner: Christian Bennet Code: VT17-2930-038-LGXA1G Language: Swedish Keywords. Departure ratings, qualifications, equivalence, free school selection, levels of motivation This study investigates how the average grade value of grade 9 as a class when starting upper secondary school affects the average grade of upper secondary school grade for the same class. LÄS MER

  4. 4. Hög- och lågpresterande skolor i nordvästra Skåne : En komparativ studie av resultaten från nationella prov och slutbetyg i matematik i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Herlevsson; Pär Davidsson; [2018]
    Nyckelord :skolor; nordvästra Skåne; nationella prov; slutbetyg; matematik; årskurs 9;

    Sammanfattning : Utifrån insamling och analys av data från Skolverkets offentliga databaser, SIRIS och SALSA, undersöker vi i denna studie skillnader i likvärdighet mellan låg- och högpresterande skolor. Vi koncentrerar oss på den skillnad som finns mellan resultaten på de nationella proven i matematik och det avgångsbetyg som eleverna får i ämnet. LÄS MER

  5. 5. På andra sidan strecket? : Andelen godkända elevers avgångsbetyg i ämnena engelska, matematik, svenska och teckenspråk i specialskolan under åren 2002 till 2017.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Ingemarsson; Jenny Sundqvist; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker avgångsbetyg i specialskolan för döva och hörselskadade elever i syfte att belysa hur stor andel av specialskolans elever som nått godkänt betyg eller högre i ämnena engelska, matematik, svenska och teckenspråk, under åren 2002 till 2017. Vår kvantitativa metodansats bygger på avgångsbetyg tagna ur registerutdrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och den tidigare myndigheten Specialskolemyndigheten (SPM). LÄS MER