Sökning: "B uppsats barn"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden B uppsats barn.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lennerskans; Fauzia Abdulkadir Said; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; barns lärande; sociokulturellt perspektiv; semistukturerade intervjuer samt stödinsatser och strategier;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER

  2. 2. Red Bull, mer än bara ett varumärke : En kvantitativ enkätstudie av konsumenters inställningar till varumärket Red Bull

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martin Bråtman; Linus Grötting; [2022]
    Nyckelord :Red Bull; marknadsföring; varumärkesarbete; influencers.;

    Sammanfattning : Den österrikiske entreprenören Dietrich Mateschitz grundade 1983 Red Bull tillsammans med thailändska investeraren Chaleo Yoovidhya. 38 år senare sålde Red Bull uppskattningsvis 9,8 miljarder burkar årligen. LÄS MER

  3. 3. VAD INNEBÄR BARNETS BÄSTA? En kvalitativ studie om familjerättssekreterares upplevelser att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marwa Al Moughabat; [2021-05-31]
    Nyckelord :barnets bästa; familjerätten; familjerättssekreterare; vårdnadsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lyfta fram familjerättssekreterares upplevelser av att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar. För att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar utgick studien från en kvalitativ ingång. Empirin utgjordes av fem semistrukturerade intervjuer i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Barn- och ungdomslitteratur utan gränser : En fältstudie om synen på crossover och åldersöverskridande läsning bland svenska förlag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Sandelin; [2021]
    Nyckelord :Crossover; allålderslitteratur; åldersöverskridande läsning; litteratursociologi; bokförlag; den litterära processen; bokstudier; den svenska bokmarknaden; barn- och ungdomslitteratur; böcker för unga vuxna; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka de svenska förlagens syn på åldersöverskridande barn- och ungdomsböcker och i synnerhet crossover, samt att redogöra för hur begreppet crossover används bland förläggare, redaktörer, litterära chefer och andra branschpersoner. I syftet ingår vidare att spåra förändringar i utgivningen, samt att granska synen på böcker som riktar sig till både unga och vuxna utifrån att titta på hur de intervjuade resonerar kring målgrupper, kategorier, identifikation med karaktärer, böcker med dubbla tilltal och slutligen presentera en rad böcker som enligt de intervjuade kan anses vara crossover idag. LÄS MER

  5. 5. Piska och Morot : En vetenskaplig essä om belöning och bestraffning i skolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mustafa Abdi; Samuel Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :reward; punishment; behavioral problems; behaviorism; obedience culture; low-affective treatment; CPS; belöning; bestraffning; beteendeproblem; behaviorism; lydnadskultur; lågaffektivt bemötande; CPS;

    Sammanfattning : This essay takes its starting point in two stories where we each describe a self-experienced dilemma. By using the stories as a starting point, the essay aims to find out what the advantages and disadvantages of reward and punishment are and why they have such a significant place in schools. LÄS MER