Sökning: "BUMS"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet BUMS.

  1. 1. Framtidens arbetsplats : En djupdykning i tillit och engagemang under distansarbete

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alice Robillard; Annie Ulvhuvud; [2024]
    Nyckelord :Trust; commitment; social interaction; transformational leadership; interactional chains; emotional energy; remote work; Tillit; engagemang; social interaktion; transformativt ledarskap; interaktionskedjor; emotionell energi; distansarbete;

    Sammanfattning : As the extensive digitization has taken place, workplaces worldwide have undergone changes to integrate digitization into daily work life. The purpose of this qualitative study is to examine how this digitization affects organizations at an individual level. LÄS MER

  2. 2. ”NU SLUTAR NI BUMS!” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sitt stöd till barn i konflikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Palm; Jonna Svedlund; [2020]
    Nyckelord :förskola; konflikthantering; ledarskap; makt; stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete medatt stödja barn i konfliktsituationer som uppstår på förskolan. Vår teoretiska inramninginnehåller maktperspektiv liksom ledarskapsteorier, och vi redogör också förtidigare forskning kring barns konflikter och förskollärares hantering av dessa. LÄS MER

  3. 3. Känslokalla flickor och sårbara pojkar? : -En granskning av läroböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ylva Atle; Emma Kihlberg; [2018]
    Nyckelord :Genus; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samhället finns stereotypiska uppfattningar om vad som anses vara kvinnligt och manligt och enligt skolans värdegrund ska skolan motverka dessa uppfattningar. Stereotyper kan bland annat återfinnas i läroböcker. Läroböcker är något som elever dagligen får ta del av. LÄS MER

  4. 4. Verktyg för att förstå fakta och fiktion? : En analys av läsförståelsediskurser i läroböcker för skolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; läroböcker; textanalys; läsförståelse; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och analysera vilken typ av läsförståelse som erbjuds i läromedel i svenska, naturkunskap och samhällskunskap i skolans mellanår. Undersökningen söker svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i läroböcker i svenska, samhällskunskap (geografi) och naturkunskap i grundskolans mellanår och hur dessa kan förstås i relation till teorier och forskning kring läsförståelse. LÄS MER

  5. 5. ”Det är för lite eftertanke, utan det händer bara och så ska det ske bums i kanalen” - en kvalitativ intervjustudie om lärares och rektorers uppfattningar kring införandet av skriftliga omdömen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Moa Fägerquist; [2009]
    Nyckelord :Individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen; dokumentation; formativ bedömning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares och rektorers uppfattning om skriftliga omdömen, hur införandet av dessa omdömen fungerat i fem F-5 skolor och att undersöka hur de skriftliga omdömena kan utformas enligt de intervjuade för att ge tydlig information till elev, förälder och skola. Resultaten baseras på åtta kvalitativa forskningsintervjuer av lärare och rektorer och fem skriftliga omdömen. LÄS MER