Sökning: "Barn i behov av särskilt stöd : begåvade barn i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Barn i behov av särskilt stöd : begåvade barn i skolan.

  1. 1. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER

  2. 2. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER

  3. 3. Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emelie Andersson; Camilla Nyström; [2021-02-08]
    Nyckelord :Gifted children; very able children; phenomenographY; identification; special educator;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Särskilt begåvade barn med dyslexi : Fyra föräldrars erfarenheter av stöd och samverkan med skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mona Lundberg Vendlegård; [2017]
    Nyckelord :twice-exceptional; gifted students; dyslexia; parents; collaboration; twice-exceptional; särskilt begåvade elever; dyslexi; föräldrar; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur några föräldrar till särskilt begåvade barn med dyslexi upplever barnets skolsituation vad gäller stöd och samverkan med skolan. Fyra föräldrar till särskilt begåvade barn med dyslexi intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Särskild begåvning - särskilt bemötande? : Föräldrars erfarenhet av skolans bemötande av särskilt begåvade barn

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Bergman Åkerman; [2015]
    Nyckelord :Gifted; talented; treatment; parents; primary school; system theory; content analysis; interview; Gifted; talented; treatment; parents; primary school; system theory; content analysis; interview; Särbegåvning; särskild begåvning; bemötande; föräldrar; grundskola; systemteori; innehållsanalys; intervju;

    Sammanfattning : Elever med särskild begåvning är en elevgrupp som kan behöva stöd och särskilda anpassningar för att utvecklas optimalt i skolan. Skolverket har nyligen uppmärksammat elevgruppen och tagit fram ett stödmaterial för skolor. LÄS MER