Sökning: "Barn i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 580 uppsatser innehållade orden Barn i behov av särskilt stöd.

  1. 1. Inkludering av barn med särskilda behov i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers arbete och synsätt för att barn med särskilda behov ska inkluderas i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Gottschalk; Camilla Melander; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; värdegrund; pedagog; barn i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att belysa hur pedagoger arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan och i förskoleklassen. Studien belyser även frågan om vad som menas med inkludering och hur de själva ser på begreppet inkludering. LÄS MER

  2. 2. Hur skapas bilden av en elev i behov av särskilt stöd?- En textanalys av åtgärdsprogram i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Marie Hansson; Eva Wesonius; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; specialpedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hansson, Marie & Wesonius, Eva (2018). Hur skapas bilden av ett barn i behov av särskilt stöd? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Delaktig i det lilla : Barn i behov av

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik språk och Ämnesdidaktik; Luleå tekniska universitet/Pedagogik språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Julia Linderborg; Gunnarsdotter Wennberg Alexandra; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om huruvida barn i behov av särskilt stöd är delaktiga i olika förskolor/förskoleklasser. Arbetet vilar på forskningsfrågorna: Hur beskriver pedagogerna innebörden av delaktighet? Vilka metoder beskriver pedagogerna att de använder sig av vid arbete med barn i behov av särskilt stöd? Arbetar pedagogerna utifrån ett kategoriskt eller relationellt perspektiv? Denna studie baseras på en kvalitativ studie i form av intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Allas lika rätt att gå i skolan : En essä om inkluderingsprocesser i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Barbus; [2018]
    Nyckelord :inclusion; children with special needs; pupils; after school center; pedagogue at after school center; inkludering; barn med särskilda behov; elever; fritidshem; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : The purpose of my scientific essay is to examine how children with special needs should be included in school and after school center and which preconditions i have as a pedagogue to work with this. During my writing process, I have made my own thoughts and experiences visible by reflecting on them, and put them against other educationalists’ thoughts, discussed with other students and looked back through my own work experiences. LÄS MER

  5. 5. Förskolan - en plats där olikheter möts? : Förskollärares samtal om en inkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annika Jönsson; Sandra Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; fokusgruppssamtal; barn i behov av särskilt stöd; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare under fokusgruppssamtal resonerar kring en inkluderande verksamhet för barn i en svensk förskolekontext. Utifrån syftet konkretiserade vi följande frågesä̈llningar: Vilka tolkningsrepertoarer kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd framträder i förskollärarnas diskussioner? och Vilka kategoriseringar av barn eller vuxna synliggörs i fokusgruppssamtalen? Studien tar avstamp i problemområdet att det saknas tidigare forskning gällande just vilka tolkningsrepertoarer som konstrueras i förskollärarnas samtal inom ämnet inkludering, samt vilka kategoriseringar som görs av barn eller vuxna i förskollärares samtal. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet Barn i behov av särskilt stöd.

Din email-adress: