Sökning: "Barn med cochleaimplantat"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Barn med cochleaimplantat.
1. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER
2. Förekomst av balanssvårigheter och försenad motorisk utveckling samt effekt av balansträning hos barn med senorineural hörselnedsättning: en litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Sensorineural hörselnedsättning (SNHL) är en typ av hörselnedsättning där cochleans eller hörselnervens funktion är försämrad. I innerörat sitter balansorganet och hörselorganet i nära relation till varandra. LÄS MER
3. TECKENSPRÅK ELLER TALAT SPRÅK? En litteraturstudie om språkutveckling och val av kommunikationsmedel för barn med cochleaimplantat
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att klargöra vad forskningsresultat visar om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för barn med cochleaimplantat, samt att översiktligt undersöka hur CI-teamen i Sverige arbetar med denna fråga. Forskningsmetod: Litteraturstudien var baserad på vetenskapliga studier publicerade 2008–2018, hittade via PubMed, Scopus och Cinahl. LÄS MER
4. "Det är skitbra med cochleaimplantat och hörapparater och allt vad det är men det är också skitbra med svenskt teckenspråk" : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar kring inkluderingstrategier i svensk teckenspråkig miljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to qualitatively point out a variation of perceptions among the including strategies in swedish sign language environments. The environments involve both preschools and special schools, because preschools are the first step of a lifelong learning process that is coherent with schools. LÄS MER
5. Studie om en förbättrad taluppfattning i klassrum med avseende på barn med cochleaimplantat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper; Lunds universitet/Teknisk akustikSammanfattning : Ett barn med grav hörselskada eller dövhet kan få ett cochleaimplantat inopererat, vilket hjälper barnet att kunna höra. Med ett cochleaimplantat har barnet fortfarande svårt att uppfatta tal, speciellt i en högljudd miljö som ett klassrum. LÄS MER