Sökning: "Barn medbestämmande"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Barn medbestämmande.

  1. 1. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i den egna vården - en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alice Sandström; [2022]
    Nyckelord :barnets delaktighet; barnsjukvård; barnrättsperspektiv; medbestämmande; barnkonventionen; barnanpassad vård; barnets bästa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Patientlagen 4:3 artikulerar hälso- och sjukvårdens skyldighet att fastställa barnets inställning till den planerade vården och tillmäta den betydelse utifrån barnets ålder och mognad. Detta kräver att barnet görs delaktig i den egna vården, vilket fastställs i artikel 12 i barnkonventionen. LÄS MER

  3. 3. Elevers syn på inflytande och delaktighet i förskoleklass : En kvalitativ intervjustudie utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Stenbäck; Adriana Morar; [2022]
    Nyckelord :Pupils perspectives; children s conversations; co-determination; participation; obedience; preschool class; influence; Elevers perspektiv; barnsamtal; medbestämmande; delaktighet; hörsammade; förskoleklass; inflytande;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande används flitigt i skolans verksamhet, men hur görs barn och elever delaktiga i undervisningen och när tillåts de egentligen ha inflytande? Studiens syfte är att belysa elevernas delaktighet och inflytande utifrån deras perspektiv. Den teori som används är Shiers delaktighetsmodell och som metod har intervjuer använts i form av barnsamtal. LÄS MER

  4. 4. Barnets upplevelser vid smärtsamma procedurer på akutmottagningen : en litteraturstudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Tove Nyberg; Athley Hanna; [2022]
    Nyckelord :Akutmottagning; Barn; Smärtsamma procedurer; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn som söker akutsjukvård utsätts ofta för smärtsamma procedurer, såsom blodprovstagning, suturering och reponering av fraktur. Historiskt sett har barnets smärtupplevelse inte tagits på allvar men nu finns flera metoder och alternativ för att underlätta barnets upplevelse. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i förskolans planerade undervisning : En kvalitativ studie som synliggör förskollärares perspektiv på möjliggörande av barns inflytande i planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Drugge; Hanna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Barns inflytande; Planerad undervisning; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Bernsteins teori; Maktpositioner; Klassifikation; Inramning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur maktpositioner som kommer till uttryck i förskollärares berättelser om barns inflytande får betydelse i planerad undervisning. Följande forskningsfrågor har utformats baserat på studiens syfte: Hur talar förskollärare kring sitt arbete med barns inflytande i planerad undervisning? samt Hur konstruerar förskollärare barns inflytande och hur förstås det med utgångspunkt i klassifikation samt inramning? Studien tar avstamp i socialkonstruktionism samt Bernsteins teori om makt och kontroll. LÄS MER