Sökning: "Barn pragmatiska svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Barn pragmatiska svårigheter.

  1. 1. En kvalitativ studie av förskollärares syn på undervisning i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Wallentin; Suzana Panek Schnaubelt; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Lärande; Utomhuspedagogik; Utveckling;

    Sammanfattning : Abstract I denna kvalitativa studie som baseras på intervjuer, ligger fokus på att dels ta reda på vilken syn verksamma förskollärare har på utomhuspedagogik, dels vilka erfarenheter de har av ämnet, men även undersöka hur de arbetar för att bidra till barns utveckling och lärande i utemiljön. Tidigare forskning visar på många fördelar med utomhuspedagogik, som autentiska miljöer som skapar en växelverkan mellan den bokliga bildningen och sinnliga upplevelser i barnens inlärning. LÄS MER

  2. 2. Pragmatisk språkstörning - Vems ansvar är det? : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Notes; [2021]
    Nyckelord :intervention; språkstörning; pragmatisk språkstörning; autism; socialt samspel;

    Sammanfattning : Denna studie ska ge en bild av tidigare interventioner som skapats kring arbete med barn i språklig sårbarhet, med siktet inställt på barn och unga med pragmatisk språkstörning. Pragmatiska svårigheter kan bidra till stora hinder i det sociala samspelet i den miljö som barnet/eleven vistas i. LÄS MER

  3. 3. Pragmatisk förmåga hos barn i åldern 24-29 månader mätt med en svensk forskningsversion av Language Use Inventory (LUI)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Elenor Andersson Stål; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Bedömning av pragmatisk förmåga hos barn förutsätter kunskap om när pragmatiska funktioner tillägnas. Idag finns inga etablerade riktlinjer för tidig pragmatisk utveckling. Detta har bidragit till att det saknas formella material för bedömning av pragmatiska svårigheter i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Pragmatisk förmåga vid 36–41 månaders ålder mätt med en svensk forskningsversion av Language Use Inventory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Charlotta Ekström; Malin Kvis; [2021]
    Nyckelord :föräldraenkät; språkanvändning; tidig pragmatik; barns språkutveckling; webbenkät;

    Sammanfattning : Bakgrund Föräldraenkäten Language Use Inventory (LUI) används för bedömning av barns pragmatiska förmåga vid 18–47 månaders ålder. Den skapades av O’Neill (2009) och en svensk forskningsversion av LUI togs fram hösten 2020. LÄS MER

  5. 5. Language and pragmatic abilities in children with ADHD and/or Autism Spectrum Disorder : The importance of Speech and Language Pathologists in neurodevelopmental assessment

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Hartler; [2016]
    Nyckelord :Language; pragmatics; narrative ability; ADHD; ASD; SLP; Språk; pragmatik; narrativ förmåga; ADHD; autism; logoped;

    Sammanfattning : Children with neurodevelopmental disorders like Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD) often suffer from variable impairments in language and pragmatic abilities. The purpose of this study was to investigate language and pragmatics in children with ADHD and/or ASD (D-group) compared with a control group with no diagnose (ND-group). LÄS MER