Sökning: "Barnböcker läsutveckling"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Barnböcker läsutveckling.

  1. 1. Barnlitteratur ur ett språkvetenskapligt perspektiv : En undersökning av åtta barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Persson; Therese Larsson; [2016]
    Nyckelord :barnlitteratur; språk; språkutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med hjälp av språkliga analyser undersöka likheter och skillnader mellan ett antal barnböcker, och sedan jämföra dessa med den forskning som finns om barns språkliga utveckling. Hur utökas och utvecklas språket i böckerna i och med att den avsedda åldern höjs?
 Stämmer utformningen av barnböckerna överens med forskningen om barns språkutveckling? För att svara på dessa frågor har vi undersökt åtta böcker som tillhör fyra olika ålderskategorier. LÄS MER

  2. 2. Cameleonte - En helt vanlig superhjälte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jahna Lund; [2014]
    Nyckelord :Barnbok; sagobok; KME; miljö; hälsa;

    Sammanfattning : Min projektredogörelse är baserad på hur man skapar en sagobok för barn med inslag av recept och musik, med hälsa och miljö som övergripande tema. Syftet med att göra en barnbok med detta tema är dels att låta barn upptäcka hälsosam mat och hållbar utveckling, tillsammans med en vuxen, men även för mig att sätta mig in i de estetiska och kunskapsmässiga processer som skapandet av boken kräver. LÄS MER

  3. 3. Barnboken i förskolan : En intervjustudie av tio förskollärares syn på barnboken och dess betydelse för barnens läs- och skrivutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Camilla Persson; Lisette Ragnar; [2008]
    Nyckelord :Barnbok; förskollärare; läsning; barn; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att öka kunskapen om förskollärares syn på barnböcker i förskolan. Frågor som uppsatsen byggde på var vilket syfte förskollärarna hade med barnboken, hur och vem som väljer och om förskollärarna ansåg att det fanns ett samband mellan att läsa för barn och barnens läsutveckling. LÄS MER